Megszerezték a Dánia és Németország közötti nemzetközi közlekedési engedélyt a Talgo EuroCity-vonatai

iho/vasút   ·   2025.09.20. 09:00
dsb_talgo

A dán közlekedésbiztonsági hatóság Trafikstyrelsen a német szövetségi vasúti hatósággal (EBA) és az Európai Vasúti Ügynökséggel (ERA) együttműködve kiadta a járművek végleges engedélyét a két ország viszonylatára.

Az engedélyezési folyamat műszaki ellenőrzéseket, az interoperabilitás értékeléseit, valamint infrastruktúra-kompatibilitási teszteket foglalt magában, amiket a dán és a német nemzeti vasúttársaságok infrastruktúra-kezelő részlegeivel (Banedanmark és DB InfraGo) együttműködve végeztek el. A TÜV Süd Rail az alrendszerek ellenőrzéséhez járult hozzá, az elektromágneses kompatibilitási vizsgálatokat is beleértve.

A dán nemzeti vasút DSB-nek szánt szerelvényeket Talgo 230 elnevezésű járműplatformja alapján építi meg a spanyol gyártó. A vonatokat kezdetben még Dánián belül, belföldi viszonylatokon veti be a vasúttársaság, ezt követően léphetnek át Németországba, összekapcsolva Koppenhágát és Hamburgot.

Az EuroCity-szerelvények mozdonyvontatású kocsikból állnak össze, legnagyobb üzemi sebességük 230 kilométer per óra, viszont tervezetten „csak” kétszázzal fognak közlekedni. Konfigurációtól függően akár 492 utas is utazhat rajtuk első és másodosztályon, az egyik kocsi teljesen akadálymentes a mozgáskorlátozottak közlekedésének megkönnyítése érdekében, továbbá a kerékpárok és babakocsik szállításához is külön helyek állnak rendelkezésre. A szerelvények két szélső kocsija kapcsolható össze a DSB mozdonyaival. A vasúttársaság a jövőben vezérlőkocsit is tervez beszerezni, amivel ingavonatként, mozdonycsere vagy körüljárás nélkül is használhatják a korszerű vonatokat.

A korszerű gördülőállományba való beruházás Dánia klímastratégiájának része, melynek célja, hogy az ország 2030-ra hetven százalékkal csökkentse a szén-dioxid-kibocsátást, 2050-re pedig teljesen karbonsemlegessé váljon.

A dán vasúttársaság 2020-ban írt alá egy összesen 500 millió euró (aktuális árfolyam alapján cirka 195 milliárd forint) értékű keretszerződést a spanyol gyártóval, Talgo 230-as szerelvények vásárlásáról. Akkor alaprendelésként nyolc vonatot kértek 134 millió euróért (körülbelül 52 milliárd forintért), egy évvel később pedig plusz kocsikra nyújtották be az igényüket a kapacitás tervezett növelése érdekében. 2023-ban újabb nyolc vonatot hívtak le, ami 184 millió eurót (csaknem 72 milliárd forintot) kóstált. Vagyis eddig tizenhat szerelvény érkezhet a DSB-hez, melyek közül néhányat már át is vehetett a közlekedési vállalat, de a többi is gyártás alatt áll.

A nemzetközi engedély a Talgo 230 platform számára Németországban, a Deutsche Bahn (DB) ICE L elnevezésű szerelvényeihez idén nyáron megszerzett tanúsítványon alapul. A német vasúttársaság 2019-ben írt alá a Talgóval egy legfeljebb száz vonat vásárlását lehetővé tevő keretszerződést, akkor huszonhárom, 2023-ban pedig további 56 szerelvényt kértek.

A német és dán nemzeti vasúttársaságokon felül a németországi központú Flix is a járműplatform vásárlója lett az éven; a közlekedési magánvállalat keretszerződése maximum 65 Talgo 230-asra érvényes, a mennyiségből harmincat hívtak le.

A típus engedélyezési eljárásai Ausztriában, Hollandiában és Svájcban is zajlanak, ezek sikeres befejeződésével jócskán kibővülhet a Talgo-vonatok akciórádiusza – jelenti a Railway News.

(Nyitóképünkön a DSB egyik új Talgo-szerelvénye. Kép forrása: Talgo / railmarket.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Folytatódik a pécsi fővonal karbantartása

MÁV/iho   ·   2025.09.19. 15:00

Szeptember 23-ától három hétig pótlóbuszok közlekednek Dombóvár, Szentlőrinc és Pécs között. A kiemelt karbantartás célja a sebességkorlátozások megszüntetése, a Budapest és Pécs közötti vonatközlekedés pontosabbá tétele.

Vasút Nagyvasút

Megújult a debreceni szoborgőzös

iho/vasút   ·   2025.09.18. 12:00

A Nagyállomás ikonikus látványossága, a 326.136-os pályaszámú, száznegyven éves gőzmozdony ismét régi fényében tündököl, miután állagmegóvó felújításon esett át a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, valamint a MÁV-csoport közös munkájának köszönhetően.