Így néznek majd ki a DB új távolsági vonatai

iho/vasút   ·   2019.03.17. 15:00
670px_db_ecx_talgo

A Deutsche Bahn (DB) februárban szavazott bizalmat a spanyol Patentes Talgónak. A legfeljebb száz ingavonatra szóló keretszerződésből első körben huszonhárom szerelvényt kértek, ötszázötvenmillió euró, azaz körülbelül 174 milliárd forint értékben – vagyis egy vonatért nagyjából hét és fél milliárd forintnyi eurót kér a gyártó – jelenti az International Railway Journal.

Összesen legfeljebb száz ECx-ingavonatot vehet a DB a spanyol Talgótól, első körben huszonhárom szerelvényt hívtak le (látványterv: DB)

Az ICE- és az IC-szolgáltatások egyfajta keverékének tekinthető, egyelőre még nem végleges kategóriájú, jelenleg ECx kódnevű vonatok egy négytengelyes, többáramnemű villamos mozdonyból, egy vezérlőkocsiból és tizenhat betétkocsiból fognak állni. Az ingaszerelvények külső megjelenését a napokban mutatta be a nagyközönségnek a DB és a Talgo. A legnagyobb német vasúti szolgáltató nyilatkozata szerint azért választottak egy már jól bevált járműplatformot – a DB járműflottájában 1994 és 2009 között már futottak Talgo-vonatok éjszakai járatokként –, mert a megbízható részegységekkel optimalizálhatják a megbízhatóságot, továbbá a szállítási időt is minimalizálhatják. Az ECx-ek beszerzése része a DB távolságiflotta-bővítésének: 2025-re már négyszáznyolc szerelvénnyel terveznek szolgáltatni a távolsági szegmensben, lecserélve az összes régebbi vonatot.

A tizenhat betétkocsiból és egy vezérlőkocsiból álló vonatokat a Talgo által épített villamos mozdony fogja húzni-tolni

A mozdonnyal együtt 255 méter hosszú, 425 tonnás szerelvények a 2023. decemberi menetrendváltással állhatnak forgalomba Berlin és Amszterdam között, ahol kezdetben kétóránként fognak közlekedni. A többáramnemű (huszonöt kilovolt ötven hertzes és tizenöt kilovolt 16,7 hertzes váltakozó áramú, valamint három kilovoltos egyenáramú rendszereken is használható) mozdonyoknak köszönhetően nem lesz szükség mozdonycserére a német–holland határon, így a jelenlegi menetidő körülbelül fél órával, öt óra ötven percre csökkenhet. 2024 nyarától újabb, már belföldi útvonalakkal bővül a paletta: az ország északnyugati részén, a dán határ közelében fekvő Sylt-szigeten található Westerland és Köln között, valamint a Westerland–Frankfurt–Karlsruhe, a Westerland–Berlin és az Oberstdorf–Köln viszonylatokon is lehet majd utazni az ECx Talgókkal. Az olyan nem villamosított vonalszakaszokon, mint például a Sylt-szigetre vezető pálya, dízelmozdonyok húzzák majd a vonatokat.

A szerelvények 485 másod- és nyolcvanöt első osztályú ülőhelyet fognak kínálni

A kétszázharminc kilométer per órás sebességgel is használható vonatokon összesen ötszázhetven utas foglalhat majd helyet: az első osztályon nyolcvanöten, a másodosztályon pedig négyszáznyolcvanöten. Az ülések kialakítását az utasok véleményei és igényei alapján véglegesíti a DB. A kocsik az ajtóknál alacsonypadlós, lépcső nélküli kialakításúak, hetvenhat centiméteres belépési magassággal. Három helyet különítenek majd el a kerekesszékkel élők számára, állítható magasságú asztalokkal, a vakok és látássérültek számára pedig Braille-írással is feltüntetik a feliratokat. A kerékpárosok számára nyolc hely áll majd rendelkezésre, de a sportfelszereléseknek (például snowboard vagy síléc) is lesznek külön tárolóhelyek. A további kényelmi szolgáltatások körét az utastér intelligens, a napfény erősségéhez automatikusan igazodó világítása, fedélzeti wifi és ICE Portal szórakoztatórendszer, a családok számára családi- és játszótér, Bordbistro büfé- és étkezőkocsi, valamint kocsinként több kijelzős, valósidejű utastájékoztató rendszer bővíti. A DB ezeket a szolgáltatásokat tervezi általánosítani a távolsági szerelvények későbbi beszerzése során is – számol be a Railway Gazette.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek