Jé, új rendszer!
Kezdjük a puszta tényekkel: létrejött a MÁV-Startnál az az adatbázis, amely két – értékesítési és teljesítési – szinten is követi egyszerre a vasúti menetjegyek felhasználását. A pénztárnál megvásárolt jegyet először a jegykiadáskor, utána pedig a fedélzeti készüléken ellenőrzéskor veszi fel a rendszer. Jelenleg kilencven pénztárban és 840 fedélzeti eszközön (ez az előbbieknek húsz, az utóbbiaknak ötven százaléka) üzemel ez a rendszer.
Hogyan is működik a valóságban? Az utas a pénztárhoz megy, megveszi a jegyét – ahogyan eddig. Kér egy jegyet A-ból B-be, kedvezménnyel vagy anélkül, pót- és helyjeggyel, vagy anélkül. Az eddigi legalább egy papírdarab helyett azonban minimum kettőt ad át a pénztáros, ugyanis az eddigi, nyugtaként is szereplő menetjegy helyett a nyugta külön kinyomtatva jár. Utasunk felszáll a vonatra, érkezik a jegyvizsgáló. A kezében levő digitális készülék lézerszkennerével beolvassa a jegy alján található kódot, a kijelzőn pedig ellenőrzi a jegy érvényességét.
Elviekben tehát nincs gond: a vonatszám tollal felfirkantása helyett a központi adatbázis tárolja, hogy érvényes-e a jegy, és hogy kezelték-e már. Gyakorlatilag azonban pár technikai akadály még közbeszólhat. A jegyvizsgálók fedélzeti eszközei ugyanis a polgári GSM-hálózaton kommunikálnak, azaz ha a telefonunknak nincs térereje, például hegyek között, akkor a kalauznak sem lesz, ilyenkor néhány baki még előfordulhat. A MÁV-Start sajtótájékoztatójához kapcsolósó bemutatón ugyanis az eszköz hagyta, hogy többször is beolvassák ugyanazon jegynek a kódját, és a másodiknál sem (és később sem) jelezte annak már egyszer kezelt, ellenőrzött voltát. A rendszer elvileg „bliccelőbiztos”, vagyis kétszer ugyanazt a jegyet nem lehet felhasználni, és ha esetleg menet közben váltják a személyzetet, az érvényességi határon belül el is fogadja azt. Ha elhagyjuk a jegyünket, akkor sincs gond: amennyiben a nyugta megvan, annak sorszáma alapján is ellenőrizni lehet az érvényes menetjegy megvásárlását.
Az előnye ennek a rendszernek – ahogy Feldmann Márton, a MÁV-Start Zrt. értékesítési vezérigazgató-helyettese elmondta – mindenképp a takarékosság, gyakorlatilag automatikus utasszámlálást végez (ami természetesen a 65 évnél idősebbek ingyenes utazása miatt nem lehet száz százalékig pontos), valamint továbbfejleszthető akár más közlekedési ágazatok jegyeinek megvásárlásához is. A jegyvizsgálók fedélzeti eszközein pedig akár bankkártyával is fizethetünk egy táblás megállóhelyen felszállva. Jelenleg belső tesztelés alatt van a nemzetközi jegyváltás integrálása is.
Sok panasz éri azonban az új módszert, miszerint lassabb és nehézkesebb a réginél, az online kommunikáció nem mindig jön létre a fedélzeti eszköz és a központ között, a helybiztosítások okozta problémák pedig nagy port vertek fel. A folyamatos tökéletesítésre igény – és természetesen ígéret – van.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!