Jótékony finomhangolások vannak az e-útdíj-rendszerben

Bánhidi Emese   ·   2014.02.07. 12:15
kamion2cim

Amióta megjelent, szinte folyamatosan pontosítják a rendszert. Most már 2300 körüli elemi útdíjköteles útszakasz van, tehát megtörtént az első körös finomhangolás, de mind a minisztérium, mind a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) nyitott ezek folyamatos változtatására. A február 9-én életbe lépő, és a várható változásokat Karmos Gáborral, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkárával próbáljuk meg összefoglalni.

A második finomhangolás pár hónappal később volt, amikor létrejött egy úgynevezett útdíjhitel, amelyet a KAVOSZ Zrt. tud biztosítani a cégeknek. Ennek az útdíjhitelnek egyrészt a folyósítási jutaléka egy kicsit magas volt, másrészt kicsit bürokratikus volt a kezdeti időszakban az igénylési lehetősége. A KAVOSZ Zrt. a minisztériummal módosított a feltételrendszeren: csökkentek ezek a díjak, illetve egyszerűsödött az igénylési lehetősége.

A harmadik finomhangolás az volt, hogy megteremtették az utólagos fizetés lehetőségét. Februártól azok a cégek, amelyeknek a pénzügyi mutatói lehetővé teszik, megengedik azt, hogy úthasználat után fizessenek. Most folynak a hitelminősítések.

A negyedik finomhangolás: elég sok vállalkozás vagy gépkocsivezető elkövetett olyan hibákat, amikor egy nem rosszhiszemű, de mégiscsak jogosulatlan úthasználat esetén ismétlődően megbírságolták őket. Ezen a héten volt egyeztetésen az MKFE a NÚSZ-nál a rendszerfejlesztő vállalattal együtt. A cég vezetője vállalta, hogy abban az esetben, ha ilyen bírságolás történik, akkor a regisztrált felhasználóknak jelezni fogják, hogy mi a bírság oka.

Egy példa: a rendszerben különböző díjakat kell fizetni akkor, ha kettő-három vagy négy tengellyel közlekedik egy jármű. Tegyük fel, van egy kamion két tengellyel, amire hol ráakasztanak egy pótkocsit, hol leakasztják. Értelemszerűen, ha ráakasztják, akkor négytengelyessé válik, és át kell állítani négytengelyesre a díjfizetést a rendszerben. De ha ezt a vállalkozás elmulasztja, akkor adott esetben nyolcóránként ezért bírságot kaphat. Az MKFE-nek az volt a kérése, hogy amikor először megbírságolják, azonnal küldjenek egy e-mail értesítést a vállalkozásnak, hogy állítsa át a gépkocsivezető a tengelyszámot vagy adott esetben a központban, és így elkerülhető a büntetés.

Az ötödik finomhangolás az, hogy mobiltelefonon is hamarosan lehet fizetni.

A hatodik finomhangolás most várható, a KRESZ-módosítás. Alapesetben a 7,5 tonna feletti járművek csak a gyorsforgalmi úthálózatot használhatják, és volt egy meghatározás, hogy milyen feltételekkel használhatják az alsóbbrendű úthálózatot. Itt két módosítás várható. Egyrészt ezt a 7,5 tonnát 12 tonnára fogják emelni. Másik pedig, hogy pontosítják ezeknek az alsóbbrendű utaknak a használati lehetőségét a KRESZ-ben. Ha ezt elfogadják, akkor gyakorlatilag célforgalomban használhatók lesznek ezek az alsóbbrendű utak, ami mindenki számára kedvező.

Attól azért tartanak a fuvarozók, hogy a közútkezelő esetleg trükközik a táblákkal. Vagyis bizonyos helyekre kihelyez behajtást tiltó táblát, azért, hogy a fizetős útvonalra tereljék a kamionosokat. Illetve a kamionosok is jelezhetnek lerakodóhelyet csak azért, hogy behajthassanak egy alsóbbrendű útra.

Karmos Gábor elmondta: ez korábban is létezett. Ha valahol a lakosság vagy az út szempontjából jelentős leterelődéseket tapasztalnak, akkor a közútkezelő beavatkozhat, és bizonyos korlátozásokat vezethet be. Ilyen megtörtént például Mohács, vagy a napokban Tokaj környékén. Ilyenkor mindig meg kell találni az alternatív útvonalak lehetőségét. Karmos Gábor úgy fogalmazott: azt a tájékoztatást kapta, mind a NÚSZ-nál, mind a minisztériumban, hogy egyébként országos méretekben ez a leterelődés minimális mértékű. Lokálisan előfordulnak ilyen problémák, de országos méretekben bőven öt százalék alattira jelezték ezt a jelenséget, vagyis ingerküszöb alatti. Ezt mutatják egyébként a bevételi adatok is. Hiszen csak a fizetős utakra lehet útdíjat számolni, és tavaly több lett a bevétel a tervezettnél. Tehát nincs szó arról, hogy a forgalom leterelődött volna a fizetős utakról.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek