Jövőre nem utazhatunk Hármashegyaljára

iho.hu   ·   2018.11.09. 08:45
zsuzsi2-400

2011-ben és 2012-ben végezték a debreceni Zsuzsi-vasút városon kívüli szakaszának teljes felújítását, ekkor épült a mostani új debreceni végállomás is. A maradék hét kilométer felújítására és a járműállomány felújítására a kisvasutaknak szánt tízmilliárd forintból címkéztek meg 772 millió forintot, de az első közbeszerzés eredménytelen lett, mert az ajánlatok meghaladták a rendelkezésre álló keretet.

A második közbeszerzés azonban eredményes volt, így 439 millió forint értékben a nyíregyházi ConstructX Építőipari, Fémszerkezetgyártó, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. végezheti el a beruházást, így tavasztól őszig nem fog közlekedni a Zsuzsi-vasút. A munka része a pálya felújítása és több útátjáró rendbetétele is.

A százharminchat éves Zsuzsi-vasút Magyarországon a legidősebb üzemelő kisvasút. Ma már csak idegenforgalmi látványosság, évente húsz–huszonötezer ember utazik rajta. Az egykoron Nyírbéltekig vezető vasútvonal jelenlegi végpontján ökoturisztikai látogatóközpont épült, ami kedvelt kirándulóhely.

A Zsuzsin erős hagyományai vannak a február 19-i Zsuzsanna napi pacsirtaváró- és a decemberi Mikulás-meneteknek, de év közben több programmal is rendszeresen várják a kirándulókat, ilyen például a nyári hullócsillaglesés. 2019-ben az utóbbi programot biztosan el kell halasztani, de a tavasszal induló beruházás talán még nem érinti a Zsuzsanna napi vonatozást és ezúttal remélhetőleg nem lesz csúszás a kivitelezésben sem, így meg lehet majd tartani az őszi és decemberi programokat is!

Zsuzsanna-napi különvonat Sámsoni út megállóhelyen (fotó: Indóház-archívum)

Eredetileg szó volt arról is, hogy a most kapott pénzből egy tanulmányt is kellene készíttetni arról, miként lehetne a Zsuzsi-vasút vonalát meghosszabbítani a debreceni Nagyállomásig. Ezt az ötletet azonban a debreceni városatyák elvetették, mert a beruházásnak (nem a tanulmány megírásának) irreális költségvonzata lenne. Pedig korábban arról is volt szó, hogy a 100-as vonal felújításának részét képező, a debreceni állomás átépítését és ott integrált közlekedési csomópont kialakítását megcélzó beruházás keretében vezetnék be a Zsuzsi-vasút vonalát a Nagyállomásra.

Mivel akkor majd új nagyvasúti pálya épül Apafáig és új biztosító-berendezés is, könnyen lehetett volna helyet hagyni a kisvasúti pályának. Az viszont igaz, hogy a nagyvasúti vágányok keresztezése nem szerencsés, egy aluljáró építése a kisvasútnak a fővonal alatt pedig tényleg nem olcsó mulatság. Pedig egy nagyvasúti kapcsolat erősen javítaná a Zsuzsi-vasút vonzerejét: jelenleg csak két helyijárat igénybevétele mellett lehet eljutni a Nagyállomásról a kisvasúti végállomásra.

A központi régióból, ahol minden harmadik magyar lakos él, jelenleg 6 óra 15 perckor kell elindulni a Nyugati pályaudvarról, hogy elérjük a 10 óra 10 perckor induló Zsuzsit, ehhez a legtöbbeknek hétvégén hajnali ötkor, vagy még korábban kell ébredniük. Ha egy órával későbbre időzíthetnék az indulásukat és nem kellene még a cívisvároson belül is irányonként kétszer tömegközlekedniük, biztosan többen meglátogatnák a Zsuzsi-vasutat. Azt a Zsuzsit, aminek kapcsán azért mindig felmerül a rentábilisság kérdése. Egy évben a debreceniek tizedének megfelelő utasa van csak, beleértve az összes, így a városon kívülről érkező utasokat is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

20-as: szerda hajnaltól szünetel a vasúti forgalom Veszprém és Ajka között

MÁV/iho   ·   2024.12.10. 19:10

A pályafelújítás várhatóan fél évig tart Szentgál–Városlőd-Kislőd szakaszon, az utasok közlekedéséről ez idő alatt is maradéktalanul, részben autóbuszokkal gondoskodik Veszprém és Ajka között a MÁV-csoport. Információink szerint két helyen is átmosás alakult ki, elmozdult a töltés. A fővárosból Zalaegerszegig kétszer kell majd átszállni a vonalon, ha vonattal akarunk utazni arrafelé.