Katasztrófa Renóban: sokatmondó ajánlások
A vizzsgálat még nem zárult le, de az amerikai közlekedésbiztonsági testület, az NTSB a napokban nyilvánosságra hozta még nemhivatalos ajánlásait a tavalyi renói baleset nyomán.
Mint akkor beszámoltunk róla, a gyorsasági repülőverseny egyik gépe, egy alaposan átalakított második világháborús P-51-es Mustang a nézők közé csapódott, életét vesztette a pilóta és tíz ember a közönségből, hatvannál több volt a sebesültek száma.
Az NTSB ajánlásai, amelyek még nem jelentek meg, de a testület elnöke Deborah Hersman sajtótájékoztatóján néhány részletet ismertetett belőlük, az ígéretek szerint elég korán elkészülnek ahhoz, hogy az idei versenyt már ezeknek megfelelően lehessen megrendezni. Ugyanakkor lehet következtetni belőlük a szerencsétlenség lehetséges okaira is.
Feltűnő például, hogy a közlekedésbiztonsági testület kötelezővé tenné a résztvevők kiképzését és edzését a túlterhelések elviselésére, sőt, a katonai pilótákhoz hasonlóan megfontolás tárgya az úgynevezett G-ruha viselése, ami a testre ható megfelelő ellennyomásokkal segít csökkenteni az erős fordulókban fellépő túlterhelést, hogy ez ne vezessen bizonyos esetekben akár a pilóta eszméletvesztésére. A javaslatoknak ez a része arra utal, hogy a szerencsétlenségben közrejátszhatott a pilóta, a 74 éves Jimmy Leeward esetleges rosszulléte, bár ennek ellentmond, hogy a tanúk szerint a gép azért vált irányíthatatlanná, mert a levegőben levált a magassági kormány trimmlapja.
Az ajánlások egy másik része már erre a lehetséges baleseti okra utal: ezek tartalmazzák a gépek versenyek előtti alaposabb átvizsgálását, a feltárt hibák és hiányosságok korrigálásának szigorúbb ellenőrzését. A résztvevők gépeinek dokumentáltan megfelelő szilárdsággal kell rendelkezniük a verseny során fellépő erőhatásokkal szemben. A szerencsétlenül járt gép fesztávolságát például a sebesség és a fordulékonyság érdekében radikálisan lecsökkentették.
Ugyanakkor az NTSB változtatásokat javasol a pályák felépítésében és a nézők elhelyezésében is, ezügyben konkrétan ajánlja a szövetségi légügyi hivatal, az FAA előírásának megváltozását, ami most 500 lábnyi, tehát durván 152 méternyi minimális távolságot tesz kötelezővé a „versenypálya”, vagyis a pilonokat kerülő gépek vonala és a nézők között: ezt az NTSB 1000 lábra, vagyis kb. 305 méterre növelné abban az esetben, ha a mezőny gépeinek sebessége meghaladja az óránkénti 250 mérföldet. A szerencsétlenül járt Mustank a lezuhanása előtt a becslések szerint a levegőhöz viszonyítja 480 csomóval, 890 kilométeres óránkénti sebességgel repült, miközben a forduló meghosszabbításának irányában ott voltak – a nézők és a gépek boxai.