Costa Concordia: áll a hajó!
„A hajó ismét egyenes helyzetben van” – jelentette be hivatalosan pontban reggel négy órakor Franco Gabrielli. Az olasz polgári védelem vezetője korábban precedens nélküli próbálkozásnak nevezte a hajó vízből való kiemelését. A páratlan mérnöki–műszaki beavatkozást, a hajóroncs felállítását a Titan Micoperi olasz–amerikai cég végezte a Costa Crociere hajótársaság finanszírozásával. A költségek már túllépték a hatszázmillió eurót (száznyolcvanmilliárd forintot). Franco Gabrielli azt állította, hogy az olasz adófizetőknek egyetlen eurójába sem került a hajóroncs eltávolítása. A Giglio partjától százötven méterre zátonyra futott hajótestet az a két szikla tartotta, amelyek az ütközéskor szabályosan meglékelték a tengerjárót, amely így megtelt vízzel. A szakértők azt állították: az egyre rosszabb időjárás miatt most volt az utolsó lehetőség volt a roncs „talpra állítására”, egy újabb telet a hajó nem bírt volna ki. A száztizennégy ezer tonna súlyú, kétszáznyolcvankilenc méter hosszú, harmincöt méter széles Costa Concordia felállításán tavaly nyár óta dolgoztak. Első lépésben a Costa Concordia alatti tengerfenékre egy tizennyolcezer tonna súlyú, több futballpálya nagyságú pódiumot építettek és végül erre helyezték rá a felállított hajót. A tengerből való kiemeléshez a hajónak a vízből kiemelkedő, bal oldalára végig acélhuzalokat és láncokat erősítettek és ezekkel húzták fel a hajót. A hatalmas test felemeléséhez harminchat hidraulikus emelőtornyot építettek a hajótestre és a tengerbe. A hajó mozgatását szolgálta a Costa Concordia bal oldalára erősített tizenegy, vízzel teli óriástartály is, amelyek arra szolgáltak, hogy a súlyukkal megbillentsék a hajót. A Costa Concordiát hatvanöt fokos szögben kellett elforgatni, hogy ismét egyenesen álljon a vízben. Az előmunkálatok során négyezer köbméter vizet és több mint kétezer köbméter üzemanyagot szivattyúztak ki a hajótestből. A rendkívüli és mindvégig páratlan látványt nyújtó „hadműveletben” ötszázan vettek részt, közöttük százhúsz búvár, hatvan logisztikai-biztonsági szakember, ötven mérnök és tíz biológus is.
A tervezett tizenkét óránál hosszabb időt igényel az oldalára dőlt Costa Concordia egyenes helyzetbe állítása – derült ki hétfő estére. Este hét előtt egy órára megszakították a luxushajó egyenesbe állítását. Az óceánjárónak a tengerből kiemelkedő oldalára műszaki szakemberek léptek. Beavatkozásra volt szükség, mivel a hajótestet húzó acélsodronyok beleakadtak a hajó oldalán levő tartályokba – magyarázta el Franco Porcellacchia, a Costa Crociere hajótársaság műszaki szakembere a Giglio-szigetén tartott esti tájékoztatón. Porcellacchia hozzátette, hogy a munka egyébként problémamentesen halad. „Még számos kiszámíthatatlan tényező merülhet fel, de mindenre készen állunk” – Franco Gabrielli, az olasz polgári védelem vezetője. Az első tíz óra alatt – este hétig – több mint tizenkét fokkal sikerült elfordítani a közel 300 méter hosszú, 114 ezer tonna súlyú óceánjárót. Ez azt jelenti, hogy teljesítettük a munka első fázisának több mint a felét – fogalmazott Gabrielli, aki további 4-6 órával számol addig, amíg elérik a húsz foknyi elfordítást. Húsz foknál a számítások szerint a Costa Concordia vízből kiemelkedő oldalára rögzített tartályok fokozatosan a tengerbe merülnek és megtelnek vízzel – súlyukkal is húzva és egyensúlyozva a hajót. Ezt Gabrielli a művelet kritikus szakaszának nevezte. A munka egész éjszaka folytatódik. „Tizenkét órát terveztünk, de lehet, hogy végül 15–18 óra kell az oldalára dőlt hajó egyenes helyzetbe állításához” – hangoztatták a műveletet irányító mérnöki csoport tagjai. Talán hajnalra sikerül függőleges helyzetbe hozni – jelentette ki Gabrielli. A Costa Concordia egyenesbe állítása három óra késéssel, reggel hat óra helyett kilenckor kezdődött. A szakemberek elmondták, hogy a munkát sötétben is ugyanúgy tudják folytatni, a hajótestet egész éjszakára kivilágítják. A hétfő estétől Giglio-szigeténél várt rossz időt és erős hullámzást sem tartják akadálynak. Az első tíz óra alatt semmilyen környezetszennyezés nem történt. Hozzátették, hogy a hajó megfordításakor elkerülhetetlen lesz, hogy szennyező anyagok ömöljenek a tengerbe. Gabrielli a késést kritizáló újságíróknak azt felelte, nem érti, hogy egy rendkívüli műveletnél miért nincsenek türelemmel és miért nem azt értékelik, hogy ez idáig minden a lehető legnagyobb rendben és biztonságban történt.
Zökkenőmentesen halad a sziklára futott Costa Concordia kiemelése – jelentették a hírügynökségek délután négykor. A hajótestet eddig nyolc fokkal sikerült elfordítani, A kritikus pont a húsz fokos forduló elérése lesz: ekkor az óceánjáró oldalára erősített tartályok megtelnek vízzel, súlyukkal is egyensúlyozva a hajótestet. Franco Gabrelli, az olasz polgári védelem vezetője szerint minden az elképzelések szerint halad, de hétfő késő estére az időjárás rosszabbra fordulását ígérte a meteorológia. A munka nem fejeződik be a hajótest egyenesbe hozásával: a telet jelenlegi helyén kell átvészelnie, ugyanis csak tavaszra tervezik az elvontatást.
Dél körül az óceánjárót sikerült felemelni a testet tartó sziklákról. Girotto elmondta, azt hitték, hogy a sziklákról való leválasztást jellegzetes moraj kíséri majd, de semmi ilyet nem lehetett hallani. Hozzátette, hogy a hajónak a vízben levő jobb oldala jelentős torzulást mutat a húsz hónap óta ránehezedő súly miatt.
A munkálatok során eddig két méternyit emelkedett ki a tengerből a Costa Concordia eddig víz alatt levő része. Az emelkedő hajótest barnás-zöldes elszíneződést mutat a rozsda és a vízinövények miatt. Girotto hangsúlyozta, hogy összesen 21 méterrel kell megemelni az oldalára dőlt Costa Concordiát ahhoz, hogy egyenesbe tudják hozni.
A tájékoztató előtt Massimo Luschi, a műveletet felügyelő környezetvédelmi obszervatórium tagja elmondta: óránként vesznek vízmintát a hajó közelében, ettől száz méterre és a nyílt tengeren. Eddig nem mutatkoztak veszélyes környezetszennyezési szintek. Maria Sargentini, az obszervatórium elnöke hozzátette, hogy a sziklák, melyeknek a Costa Concordia tavaly januárban nekiütközött, 70 méteres léket vágtak a hajó jobb oldalán. Az óceánjáró megtelt vízzel: ennek mennyiségét 236 ezer köbméterre becsülik, amelyből 80 ezer köbméter várhatóan kiömlik a hajó egyenesbe állítása alatt.
A műszaki szakértők beszámolója szerint a hajó mozgatása három fázisból áll. Az első során emelték fel a hajót a sziklákról. Amikor a hajó már húsz fokos szögben megemelkedik, a Costa Concordia víz feletti oldalára rögzített tartályok elérik a tengerszintet, és automatikusan megtelnek vízzel. Így lassítják és egyensúlyozzák a hajótest dőlését. A harmadik fázis az lesz, amikor a Costa Concordia "ráül" az alatta harminc méter mélységben épített talapzatra.
Emlékeztettek, hogy az angol alapján parbucklingnak is nevezett felhúzótechnikát nem először alkalmazták. A Pearl Harbour kikötőjében az 1941-es japán támadásban oldalára dőlt USS Oklahoma amerikai hadihajót 1943-ban ugyanígy állították fel. Akkor a művelet egy évig tartott.
Ezen az oldalon élőben követheti a hajó mentését.
Délelőtt kilenc óra után megkezdődött a Costa Concordia hajóroncsának felállítása.
A tavaly januárban szerencsétlenül járt óceánjárót kétezer tonnának megfelelő húzóerővel kezdték felemelni, az erőt fokozatosan növelik. A hajó víz alatti részének állapotát folyamatosan búvárkamerákkal ellenőrzik – mondta Sergio Girotti, a műveletért felelős olasz Micoperi cég mérnök menedzsere. Hozzátette, hogy minimum hat, maximum tizenkét óra kell a hajó felállításához.
Azt sem zárta ki, hogy a tengerből kiemelt roncsról darabok eshetnek le. Folyamatos ellenőrzés alatt tartják a Costa Concordiából kiáramló környezetszennyező anyagokat is.
Korábban írtuk:
Franco Gabrielli, az olasz polgári védelem vezetője bejelentette, először fél órával, majd két órával halasztották el a műveletet. A helyszínen levő újságíróknak tartott tájékoztatón Gabrielli elmondta, hogy nem műszaki problémáról van szó. Az éjszakai heves vihar miatt ismét ellenőrizni kellett az óceánjáró alatt kiépített talapzatot és a művelet elvégzéséhez szükséges többi szerkezetet. Egyebek között stabilizálni kellett azt a tengeri tornyot is, amelyből irányítják az óriási hajóroncs mozgatását.
Késéssel kezdődött meg azoknak az itatóvásznaknak az elhelyezése is, amelyeknek a hajó környezetében meg kell kötniük a Costa Concordiából esetlegesen kiszivárgó szennyező anyagokat. Hat órakor még azt a tengerszakaszt – a Toscana és a Giglio szigete közöttit – sem zárták le, amely pedig szükséges a művelethez. Az utolsó komphajó szigetre érkezését is meg kell várni.
Gabrielli az újságíróknak azt hangsúlyozta, hogy a késés nem módosítja a művelet folyamatait. A késést a nap folyamán megpróbálják „behozni”, ha erre lehetőség lesz.
Gabrielli hozzátette: mindenki tudta, hogy lehet „fennakadás”, mert rendkívüli beavatkozásról van szó. Kizárta, hogy a nap során újabb vihar érkezik Giglio partjaihoz. Százszázalékos sikert jósolt a tengerjáró felállításának. Kijelentette, ha nem bíznának a sikerben, nem fogtak volna bele. Megjegyezte, hogy a hajó felegyenesítése során elkerülhetetlen lesz a környezetszennyezés, de a polgári védelem vezetője szerint az „éjszakai vihar több hulladékot sodort a szárazföldről a tengerbe, mint amennyi a Costa Concordiából fog kiömleni.”
A 2012. január 13-án zátonyra futott Costa Concordia felállítása 10-12 óráig tart.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!