Kilincs, ami nincs

Zöldi Péter   ·   2016.12.08. 08:45
kilincs_rovidlid

A dátum könnyen megjegyezhető: 2016 mikulásán történt, hogy az előző nap már csak felerészben ép rézkilincs (értsd: a zárszerkezetben még benne volt a négyzetes tengelyű kilincs a belső oldalról, de a külső párja már hiányzott – elengedte magát a hernyócsavar) végképp átadta a helyét a képen látható ürességnek.

Életterünkből nap, mint nap reszelődnek le a finomságok, a részletek, hogy aztán ugyanolyan gyorsan pótlódjanak is, ezen tulajdonképpen nem is lehet fennakadni. A most frissen fellépett hiány tulajdonképpen egy kísérletnek is felfogható.

Biztos, hogy a felvételi épületet kiszolgáló két utcai bejárat egyikének használhatatlanságát az állomás személyzete, fenntartója regisztrálta, az ügyben gondolatok, esetleg papírok, még esetlegesebben konkrét intézkedések is születtek, tehát a pótlás lényegében folyamatban van, még ha csak csíraállapotban is. A tegnapelőtti jelentős dátum segíthet abban, hogy felmérjük, egy ilyen horderejű ügy mennyi idő alatt nyerhet megoldást. A fejleményekről az iho.hu hasábjain haladéktalanul beszámolunk, egyelőre még nem kell Moldova György sorompójából az eltört csavarral példálóznunk.

A témához lazán kapcsolódó, általános jellegű elégedetlenkedés: nem az éléskamra kilincséről van szó, amit naponta háromszor illet kezével a háziasszony. Ezt az ajtót ezrek nyitják ki, minden egyes nap, ráncigálják, rugdossák, csapkodják, a zár nyelve több ezerszer hatol süllyesztékébe, a rugók élete csak megfeszülésből és elernyedéséből áll, hogy az ajtónyitáshoz szükséges összjáték meglegyen. Ilyen erős igénybevételre a piacon számtalan elnyűhetetlen, speciális, arculatban és méretben megfelelő kilincs, fogantyú, tolópajzs, retesz, zár, gomb, rudazat, satöbbi kapható, amelyek évtizedekig kitartanak a helyükön. Valahol valakik úgy döntöttek, hogy erre az ajtóra kastélykilincs szükséges. A gondolatnak most látható az eredménye.

A kilincsőrület jellemző a vasútra. Aki utazott már órákat bármelyik idősebb, de a mai belföldi vasúti személyszállításban sajnos még mindig egyeduralkodó Ay, By, Bhv, Brhv, csíkos, vagy csíktalan kocsin, valószínűleg nehezen megy ki a füléből a folytonos ajtózörgés-csapkodás, kilincsnyiszorgás, nyitva hagyott ajtó („Nálatok cipzár van?!”), bevágott ajtó, ellopott kilincs, csak kalauzkulccsal nyitható ajtó. Valahol, valakik évtizedekkel ezelőtt úgy döntöttek, hogy a vasúti kocsik belső terének a háztartási színvonalat kell hoznia, zárható ajtókkal, zsanérokkal, kilincsekkel, ahogy az otthon dukál. Lengőajtók, automata ajtók, rugós ajtók, szélterelő üvegfalak száműzve.

Ajtók (és kilincs) nélkül – a Desirón

Függőlegesbe állított kilincs a belföldi IC-k utasterének automata ajtaján: a kilincs él és élni fog! Reméljük a tetszhalott váci kilincs is új életre kel.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek