Korlátozott Traxxok: már látni a fényt az alagút végén

iho   ·   2015.06.29. 18:44
400__

Mint ahogy arról már tavaly októberben is beszámoltunk, a MÁV-Start legifjabb mozdonysorozata alól kezdenek elkopni a kerekek, így egyre több gépet kellett sebességileg jócskán korlátozni: a műszakilag engedélyezett százhatvan kilométer per órás tempó helyett mindössze nyolcvannal közlekedhetnek. A keréktárcsák amortizálódása magában nem is jelentene gondot: az üzemszerű használódás okán – kilométer-teljesítménytől, a pálya állapotától és kezelési finomságtól függően – négy-ötévente cserére szorulnak.

Tavaly három gép, a 480 005 pályaszámú Hunyadi Mátyás-emlékmozdony, valamint 006-os és 008-as társai „rokkantak le”. Ezek közül a nyolcas pár hét után ismét teljes értékűen használható lett, az elmúlt hónapok során viszont újabb négy gép (a 019-es, a 021-es, a Weöres Sándornak emléket állító 022-es, és június közepe óta a 013-as is) csatlakozott a „részlegesen mozgáskorlátozott” csapathoz. A MÁV szerint az első három korlátozott Traxx már túl van az egymillió megtett kilométeren, és a többi, új kerekekre váró gép is kilencszázezer kilométer körül jár. A hat mozdonyt azóta elsősorban a nyolcvanas-kilencvenes tempónál nagyobb sebességet nem igénylő tehervonatok élén használják. Apró pozitívum, hogy a Balaton déli partján futó, 30-as számú vasútvonal tavaly ősztől idén június közepéig tartó részleges átépítése idején több Traxx is „ablakos” vonatokkal forgott a Gyékényes–Nagykanizsa–Balatonszentgyörgy–Szántód-Kőröshegy és a Keszthely–Balatonszentgyörgy viszonylatokon, mivel ezeken a szakaszokon többnyire elegendő a nyolcvanas tempó is. A gyakran megálló személyvonatok élén legalább a mozdonyok azon képességét ki lehetett használni, hogy fékezés során villamos energiát képesek visszatermelni a felsővezetékbe. A „rokkant” Traxxok gyakran előfordulnak a 150-es számú, kelebiai vonal nemzetközi szerelvényein is, ahova szintén elég a korlátozott tempó.

Traxx korláttal – a 150-esre jó lesz...<br>(képek: Vörös Attila)

A legnagyobb problémát azonban az jelenti, hogy a vasúttársaság malmai lassabban őrölnek, mint ahogy a Traxx-kerekek kopnak. Annak ellenére, hogy a Start már októberben azt nyilatkozta, az új keréktárcsákra kiírt közbeszerzési eljárás „előrehaladott állapotban van”, továbbá hogy „figyelembe véve a közbeszerzési eljárásra vonatkozó törvényi határidőket, a jövő év első negyedévére várható a jelenlegi korlátozás feloldása”, bő fél évvel később még se kerék, se pedig az azok folyamatos karbantartásához nélkülözhetetlen szerszámok nem állnak a MÁV rendelkezésére.

Ha jócskán késve is, de várhatóan fél–egy éven belül az összes Traxx elkopott keréktárcsáit újra cserélik, így a Hunyadi-emlékmozdony is kikerülhet a lassan egy éve tartó tehervonat-továbbításból

Az ügy azonban, úgy tűnik, egy lépéssel közelebb került a megoldás felé: a Népszabadság Online információi szerint az első kerékcsere már júliusban megtörténhet, a gyártó Bombardier németországi, kasseli üzemegységében. A többi mozdonyon viszont már a MÁV-Startnak kell ezt itthon elvégeznie, úgy, hogy legkésőbb 2016-ban mind a huszonöt gép már új kerekeken futhasson. Ennek érdekében áprilisban tendert írtak ki „TRAXX villamos mozdony keréktárcsa-javításához kéziszerszám beszerzése” címmel, huszonegymillió forint becsült költséggel. Az eredményhirdetést eredetileg május közepére tervezték, azonban ez elmaradt, mivel a Start öt különböző szállítóval egyeztet, hogy akár kettő-négy millió forintot spóroljanak a szerszámokon. Eközben viszont százmillióktól esnek el, mert a közel milliárdos értékű mozdonyokat nem lehet tervezett funkciójuk szerint hajtani. Remélhetőleg legkésőbb fél-egy éven belül ismét üzemszerűen lehet majd használni mind a huszonöt Bombardier-mozdonyt...

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek