Környezettudatosság a vasúti fékezésben
A XII. Vasútgépész Napok konferenciasorozat keretein belül Vörösmarti József, a Knorr-Bremse képviseletében ismertette társasága fejlesztéseit, a környezetvédelemre tett törekvéseit. Mindenek előtt hangoztatta, hogy a vállalat komoly kihívások előtt áll, hiszen európai szinten közel húszféle vonatbefolyásoló berendezéssel kell, hogy együttműködjenek fékrendszereik, azoknak tehát univerzálisnak, mégis gazdaságosnak, biztonságosnak és környezettudatosnak kell lenniük.
Néhány kérdésre már találtak válaszokat, azonban a fejlődés nem állhat meg. A Knorr KE1a kormányszelep 48 hónapnyi üzem után csupán csak 5 százalékos meghibásodást mutat, ötezer darabra vetítve. Ráadásul ezeknek a meghibásodásoknak a túlnyomó része arra vezethető vissza, hogy a fékszelepbe víz, kosz, vagy rozsda kerül. Ezt a bronz és sárgaréz alkatrészek rozsdamentes acélra cserélésével oldották meg. Ahol pedig a kiváltás nem lehetséges, azoknak az alkatrészeknek a felületét keménykrómmal kezelik.
A zajterhelés mellett a szálló vaspor is ártalmas az egészségre, ezért több párhuzamos kísérlet is zajlik a P10 jelű öntöttvas féktuskók kompozit anyaggal történő helyettesítésére. Sajnos, egyelőre az eredmények nem túl biztatóak e téren, hiszen a műanyag féktuskók alkalmazása mind a tuskók, mind a kerékkopás mértékét növeli. Ezzel együtt a kopás során megváltozó kerékprofil szélsőséges esetben kisiklásos balesetek forrása is lehet. Vörösmarti József felkérte a szakmai konferencián résztvevő vasúttársaságok vezetőit, hogy partneri együttműködés keretében segítsék a Knorr-Bremse ilyen téren folytatott kísérleteit, hiszen abból végső soron a járműveket üzemeltető vállalatok profitálhatnak majd.
Végezetül megemlítette, hogy szintén a környezettudatosság jegyében fejlesztik tovább az olajmentes dugattyús légsűrítőjüket is. A teflon dugattyúgyűrűk nem igényelnek olajozást, ezzel az üzemeltető társaság számos gond alól mentesül. Nem kell kenőolajat vásárolnia, nem kell azt raktározni, és a használt olaj biztonságos leeresztése, szabályos elhelyezése sem okoz gondot. Az egyik első olajmentes légsűrítő már három éve üzemel a BDVmot 008 pályaszámú villamos motorkocsiban.