Leállt a Cyprus Airways

iho   ·   2015.01.11. 13:45
cim

Elvesztette üzemeltetési engedélyét és felfüggesztette működését az évek óta súlyosan veszteséges ciprusi nemzeti légitársaság. A Cyprus Airways már 2013-ban vészforgatókönyvet kellett, hogy készítsen arra az esetre, ha nem működhet tovább: most azután volt kénytelen leállni, hogy az Európai Bizottság szabályellenesnek minősített több tízmilliónyi állami támogatást, amelyet a légitársaságnak vissza kell fizetnie. A megrendült pénzügyi helyzet miatt az ország légügyi hatósága nem tehetett mást, mint visszavonta az üzemeltetési engedélyét.

A társaság 94 százalékban a ciprusi kormány tulajdona, a visszafizetendő összeg pedig 65 millió euró. Ez egy 103 milliós állami pénzcsomag része volt, ami az Unió szerint jogtalan előnyhöz juttatatta a céget a versenytársakkal szemben.

A társaság weboldalán megjelent közlemény szerint a kabinet úgy döntött, hogy (6-7 millió euró értékben) jótáll a már jegyüket megváltott utasoknak, és vagy visszafizeti a jegyek árát, vagy más légitársaságoknál szervezi meg az utazásokat, a Ryanair például máris jelentkezett azzal, hogy kedvező feltételek mellett vesz át utasokat.

Az Unió közlekedési biztosa, Margrethe Vestager a döntéssel kapcsolatban elmondta: a Cyprus Airways 2007 óta igen komoly állami összegeket kapott, ugyanakkor képtelen volt végrehajtani azokat a változásokat, amelyek lehetővé tették volna a gazdaságos üzemelést. Az állami tőkeinjekciók éppenséggel késleltették a kedvező folyamatokat, mondta a biztos, hozzátéve, hogy a légitársaságok nem hagyatkozhatnak az adófizetők pénzére annak érdekében, hogy mesterségesen a piacon maradjanak.

A ciprusi közlekedési és távközlési miniszter szerint a kormány feladata mostantól a csődeljárás levezényelése, mindeközben az a véleménye, hogy a Ciprusra rendszeresen járó mintegy hetven légitársaság a jelenlegi szinten képes fenntartani a szigetország légiközlekedési kapcsolatait, amelyből a Cyprus Airways tíz százalékkal részesült. A miniszter arra emlékeztetett, hogy a mostani cégnek annyira komoly financiális problémái voltak, hogy nem lehetett bevonni a potenciális befektetőket, így elállt korábbi szándékától mind a Ryanair, mind az Aegean.

Ugyanakkor nyilatkozata szerint már alakul egy új légitársaság, magánbefektetői háttérrel, amely tovább viszi a Cyprus Airways nevét és logóját.

A kommentárok szerint az 1947-ben alapított légitársaság az elmúlt évek rossz vezetése miatt vérzett ki, valamint azért, mert nem tudta felvenni a versenyt a low-cost konkurenciával. A  személyi állomány ötszáz főre, a flotta hat A320-asra apadt, kisorolták a flottából a kisebb A319-eseket és a nagyobb, hosszú távú A330-asokat is. Egy korábbi szerkezetváltási program végrehajtására az Unió jóváhagyott egy 95 milliós modernizálási programot, de ilyen támogatást tíz évente csak egyszer kaphat egy légitársaság, és a mostani csomag már ütközött a szabályokkal. Brüsszel egyébként magát a modernizációs tervet is megalapozatlannak tartotta, amely nem nyújt megfelelő programot a reális problémák megoldására, ráadásul irreálisan hosszú időre nyújtaná az átalakítást.

Mint arról már többször írtunk a Malév bukása, illetve a CSA és a LOT számára jogosnak ítélt állami pénzek kapcsán, az Európai Unió szabályozása szerint azok a támogatások minősülnek szabályellenesnek, amelyek a működés, a mindennapi üzemelés fenntartására szolgálnak, és azokat a támogatásokat fogadja el Brüsszel, a szokásos vizsgálatok után, amelyek reális alapokon szerkezetváltoztatást, modernizálást finanszíroznak, olyan átalakulást, amellyel a légitársaság mindenféle külső finanszírozás nélkül, gazdaságosan képes működni a jövőben.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek