Légiközlekedési toplista: a Delta az élen

iho   ·   2015.09.20. 16:15
cim4

A repülőterek toplistája után megszületett a térségek és a légitársaságok sorrendje is a tavalyi forgalmi adatok alapján. Amit érdemes rögtön előrebocsátani: a tavalyi évben a légjáratokat összesen 3,3 milliárdan vették igénybe, és ez 5,8 százalékos emelkedés az előző évhez képest. A globális flotta összesített kihasználtsága 80,5 százalék volt.

Érdekes, hogy a többféle számítás nem adja ki ugyanazt a toplistát. Vagyis az utaskilométer-bázisú eredmény, amelyen az utasok száma és az általuk megtett út hossza kilométerekben együttesen alakítja a sorrendet (RPK), nem teljesen tükrözi ugyanazt a teljesítményt, mint a tavaly szállított utasok abszolút száma.

Az abszolút győztes minden számítás szerint a Delta

RPK szerint, ahogy a Flightglobal által nyilvánosságra hozott táblázatok mutatják, a legnagyobb légitársaságok listája így alakul: Delta, United, Emirates, American, Southwest, Lufthansa, British Airways, China Southern, Air France és China Eastern.

Ha kizárólag az utasok száma szerint nézzük, akkor a lista élén akkor is a Delta áll 129,4 millióval, de utána a Southwest következik 129,1 millióval és a harmadik a China Southern 100,7 millióval. Utána jön csak a United, 90,3, az American (még a US Airways nélkül) 87,8 millió utassal. (A IATA az Americant és a US-t még két külön társaságként kezelte a statisztikában, mert 2014-ben még külön üzemeltetési engedély alatt futottak, de ha a kettő teljesítményét összeadjuk, akkor már az új American vezetné az utasok száma szerinti listát, 142,3 millióval.)

A China Southern is már túl van a százmillión

Ami a teljesítmény megoszlását illeti légitársasági típusok szerint, az RPK-alapú listát még a hagyományos (mainline) társaságok vezetik, majd következnek a diszkontok, a leisure-kategória (üdülőhelyekre repülő főképp charterek) és a regionális járatokat teljesítő cégek (ezek teljesítménye nyilván a legkisebb, a legkisebb gépekkel a legrövidebb járatokkal). Az ugyancsak utaskilométerben számolt adatsor szerint már az ázsiai illetve csendes-óceáni térség bonyolítja a legnagyobb forgalmat, utasszámban ez azt jelenti, hogy a régió a globális légiforgalom egyharmadát adja ki, 1,1 milliárd utassal, a régión belüli, illetve az ide érkező és innen induló járatok utasainak mennyisége pedig RPK-ban számolva a nemzetközi légi forgalom 42 százalékát jelenti. Majd Európa és Észak-Amerika következik, a Közel-Kelet és Latin-Amerika előtt, Afrika a kontinensek közül továbbra is a sereghajtó.

Európa listavezetője a Lufthansa

A növekedési ráta ugyancsak Ázsiában illetve a csendes-óceáni zónában volt a legerősebb, 17 százalékkal, utána viszont a Közel-Kelet következik, nyilván az Öböl-menti társaságoknak köszönhetően, 11,5 százalékkal. Az európai forgalom 6,3, a latin-amerikai öt százalékkal emelkedett, az észak-amerikai pedig csak három százalékkal; a növekedési lista végén megint csak Afrika toporog, ahol pedig a legnagyobb szükség lenne a légiközlekedés megerősödésére, itt csak két százalékkal nőtt 2013-ról 2014-re a teljesítmény.

Végül a légitársasági szövetségek erősorrendje: Star Alliance (a forgalom 23,7 százalékával), a második a SkyTeam (20,5), a harmadik a oneworld (18,3 százalék).

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek