Lézerezés, a felelőtlen, veszélyes játék

iho   ·   2018.11.11. 12:00
cim3

Egyre több a repülésbiztonságra kockázatos lézerzavarás Magyarországon, az idén eddig közel száz bejelentés érkezett a HungaroControlhoz. Csak októberben kilencszer jelezte valamelyik repülőgép személyzete, hogy lézer zavarta őket felszállás vagy leszállás közben. A HungaroControl minden esetben azonnal megteszi a szükséges intézkedéseket, olvasható az irányító szolgálat közleményében.

Egy kézben hordható lézerrel akár tíz kilométerről is rá lehet világítani úgy a repülőgépre, hogy a fénye megzavarja a pilóta látását, elterelje a figyelmét. Komoly kockázata van annak, ha leszállás vagy felszállás közben a manővert végrehajtó személyzet, csak egy rövid időre is elveszíti az éleslátását, így a lézerzavarás komoly biztonsági kockázatnak minősül a légi közlekedésben. Fontos, hogy a szülők felhívják a gyerekek figyelmét is arra, hogy a lézer nem játék, a repülőgépeket megvilágítani pedig veszélyes.

A HungaroControl az ilyen eseteket minden alkalommal haladéktalanul jelenti az illetékes hatóságnak. Magyarországon is volt már arra példa, hogy a pilótát annyira elvakította egy lézer fénye, hogy a másodpilótának kellett átvennie a gép irányítását. Az egyik legsúlyosabb eset másfél évtizeddel ezelőtt történt, amikor lézersugárral vakították el egy utasszállító repülőgép mindkét pilótáját, akik közül a kapitánynak sikerült időben visszanyernie látását, de a másodpilóta a leszállást követően sem jött rendbe teljesen.

Mint portálunk korábban beszámolt róla, világszerte egyre komolyabb probléma a repülőgépek lézerezése, miközben az elkövetők elfogása rendkívül nehéz feladat a hatóságoknak. Amint a szakértők is jelezték, egyáltalán nemcsak a közforgalmi repülés veszélyeztetéséről van szó, különösen kockázatos lehet például az éjszaka is dolgozó szolgálatok rendszerint alacsonyan és viszonylag lassan repülő gépei személyzetére nézve a vakítás. Angliában két éve egy férfi egy rendőrségi forgószárnyasra „lőtt”, ez azon viszonylag ritka esetek egyike volt, amikor az illetőt azonosították és felelősségre is vonták, azonban csak felfüggesztett börtönbüntetést kapott, igaz, pénzbüntetéssel és közmunkával súlyosbítva.

Az európai légügyi hatóság két éve konferencián foglalkozott a problémával, ennek kapcsán portálunk szakértője elmondta, a lézerezés következménye az lehet, hogy a pilóta a műszereit sem tudja követni egy ideig, illetve az elvakítás következtében megzavarodhat a leszállás végső, látás szerint, manuálisan végrehajtott szakaszában.

A közforgalmi pilóták hazai szervezetének vezetője úgy véli, elsősorban a vakításra alkalmas eszközök kereskedelmi forgalmát kellene korlátozni. Demeter Csaba, a HUNALPA elnöke úgy véli, azért kellene a lézerek hozzáférését tiltani, mert akik a repülőgépekkel „játszanak”, többnyire nincsenek tisztában azzal, hogy milyen kockázatot jelent a szórakozásuk akár emberek százaira. Az amerikaiak ennél valamivel optimistábban állnak hozzá, az FAA néhány éve felvilágosító kampányt indított a témában, de a lézeres incidensek számát ez nem csökkentette.

Ezzel is magyarázható, hogy a figyelem a védelem lehetséges eszközei felé fordult, egyrészt, ami költséges, védőréteggel bevonni a pilótafülke ablakait, a másik egy minden időben hordható, a látási teljesítményt nem rontó szemüveg, ami megakadályozza az átmeneti látászavart és a pilóta szemének károsodását.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek