Mallorca-München: kimerültség, vészhelyzet

iho/repülés   ·   2012.06.27. 09:00
cim2

Különös légi incidenst vizsgál a német közlekedésbiztonsági hatóság: az Air Berlin egyik gépének személyzete a müncheni repülőtér megközelítésekor kimerültségre hivatkozva jelentett vészhelyzetet és kért a légiforgalmi irányítástól kivételes eljárást, illetve azt, hogy „késlekedési nélkül” kapjon engedélyt a leszállásra. A Palma de Mallorca felől érkező A330-as 12 perccel ezután minden különösebb komplikáció nélkül landolt.

A német balesetvizsgáló szervezet, a BFU egyelőre az ügyről nem közölt többet annál, mint hogy a történteket súlyos incidensként kezeli, és a következő havi bulletinben jelennek meg a kivizsgálás első részletei. A német pilótaszövetség, a Vereinigung Cockpit (VC) elnöke Ilja Schulz úgy nyilatkozott, hogy a pilóták a mai szabályozás szerinti repülési rendszerben nagyon gyakran elfáradnak, kimerülnek, az előírt repülési idő „bőven túlmegy az emberi szervezet által elviselhető határokon”, és a VC által végzett saját vizsgálat kiderítette, hogy a megkérdezett pilóták 37 százalékával már megtörtént, hogy elaludt a pilótaülésben.

(fotók: Air Berlin)

Schulz elutasította azt a feltételezést, hogy az Air Berlin pilótái nem annyira valóságos biztonsági okokból kértek elsőbbséget, mint inkább azért, hogy felhívják a figyelmet a pihenőidő-rendszer átalakításának szükségességére.

Mint arról korábban beszámoltunk és szakértőnk is nyilatkozott róla, az elmúlt években megszaporodott azoknak az eseteknek a száma, amelyek a pilóták kimerültségével függtek össze. Nemrég egy a fülkében elszunyókáló repülőgépvezető például álmából ébredve veszélyes kitérő manőverekre kényszerített egy kanadai 767-ost, mert egy közeledő gép fényének hitt egy csillagot.

Igen komoly viták zajlanak az Egyesült Államokban is a pilóták pihenőidejéről: a szövetségi légügyi hivatal, az FAA újraszabályozná a rendszert és több lehetőséget adnak a személyzeteknek a két repülés közti regenerációra, de ebből a szisztémából a nagy cargo-cégek tiltakozása miatt kivenné a teherszállító gépek pilótáit. Ez ellen viszont a cargo-személyzeteket is képviselő pilóta-szövetségek tiltakoznak élesen.

Kapcsolódó hírek