Gáz volt, dízel lett: forgalomba álltak Bécs új Citarói

Berky Dénes   ·   2014.01.09. 07:45
kiskep_c2

A bécsi tömegközlekedési vállalat, a Wiener Linien 217 Mercedes Citaro C2 típusú autóbuszt rendelt, amelyekból az első huszonhárom forgalomba is állt.

A járművekkel kapcsolatban több érdekesség is megfgyelhető, ha az ember kicsit járatosabb a bécsi tömegközlekedésben. A most vásárolt Mercedes buszok, a bécsi hagyományokkal ellentétben, dízelmotorral vannak szerelve, amelynek oka, hogy az eddigi monopolhelyzetet élvező buszgyártó, a Gräf&Stift, vagyis annak anyavállalata, a MAN beszüntette a földgáz (LPG) hajtású motorok gyártását. Mivel a Wiener Liniennek eddig kizárólag LPG üzemű buszai voltak, ez komoly probléma elé állította a császárváros döntéshozóit. A voksukat végül a Mercedes Benz dízelüzemű Citaro C2-esei mellett tették le a bécsiek, így az eddigi alvállalkozói kocsikon felül újabb ilyen típusú járművek érkeztek az osztrák fővárosba.

A bécsi közlekedés alvállalkozójaként a Gschwindl már régebb óta üzemeltet a C2-esekből, a képen a 92A vonal Donaustadtbrücke megállójában egy csuklós<br>A képre kattintva galéria nyílik, a külön nem jelölt fotókat a szerző készítette

További érdekesség, hogy a hagyományokhoz eddig oly görcsösen ragaszkodó osztrákok ezúttal a nép döntésére bízták, hogy két modernebb fényezés közül melyiket szeretnék látni az új buszaikon. A 2013 áprilisában zajlott szavazás eredménye a valamivel konzervatívabb változat lett, amely azonban így is jóval vidámabb, mint az eddigi színterv. A buszról eltűnt az alsó szürke sáv, amivel sokkal világosabb lett a megjelenése, mint például az ugyanilyen, de alvállalkozós buszoknak, amelyek még a WiLi elvárásai szerint a régi színtervet viselik magukon.

A bécsiek ezen két színterv közül végül a hagyományoshoz jobban hasonlító jobb oldalit választották<br>(forrás: Wiener Linien)

A most üzembe állt buszok újdonsága a kifelé nyíló lengőajtó, így a beltérben több állóhely van, ráadásul az üveg elválasztófalak is feleslegessé váltak, így a járművek még tágasabbnak érződnek – a budapesti példányokhoz képest is. Az új C2-esekbe a Wiener Linien újfajta utastájékoztató rendszert is telepített, amelynek már részei a nagy, színes képernyők is.

Egy új Citaro a 35A vonal spittelaui végállomásán

A Citarók az év folyamán folyamatosan érkeznek Bécsbe, a tervek szerint 2014 végéig az eddigi huszonhármon felül még ötvenhét Mercedes áll forgalomba. A teljes flotta, azaz a 217 jármű üzembe állása 2016-ra valósul meg.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek