MDa trafóvonattal
Transzformátort szállítottak hétfőn és kedden a paksi atomerőműből Székesfehérvárra, az Eco-Inert Környezetvédelmi Kft. telephelyére. Ez a paksi trafók hagyományos vesztőhelye, évete 1-2 egységet bontanak itt le. Ezúttal is a transzformátor 140 tonnás magja érkezett vasúton, a további száztonnányi fémburkolatot három túlméretes teherautóval szállították hétfő éjszaka az MVM OVIT munkatársai.
Az üzemidejét kifutó, nagyjából harmincéves, Ganz gyártmányú transzformátort az atomerőműben emelték a MÁV Nosztalgia Kft. 12 tengelyes trafószállító vagonjára. Az elkészült szerelvényt hétfő délután az erőmű iparos Bobója (449 020) húzta ki Paks állomásra. Itt a Nosztalgia 1971-es évjáratú MDa gépe cserélte a Bobót.
A 3017-es MD-t 2010-ben festették újjá a retró színséma szerint a vasutasnapra a 025-ös Btx-szel és a V43 1001-essel együtt. Az éppen leselejteződő MD-sorozat egyetlen túlélője lett a 3017-es, bár 2013-ig nem mozgott semmit. A retró színű gép 2013 szeptemberében futópróbázott csak, a Nosztalgiánál eldöntötték, hogy korlátozottan, de bevetnék majd a dízelt.
Ez napokon belül meg is történt: a 3017-es első bevetésén két üres trafószállító vagont továbbított éppen Paksról Dunakeszire. A motor azóta is többször feltűnt különböző különvonatokon és más, kis terhelésű egyéb nosztalgiás vonatokon – tehervonatok élén is.
Az MDa Pakson a 12 tengelyes trafószállító élére állt, és gyors papírmunka után nyomban el is indult Dunaújváros felé. A rakmintás menet 30/30-as volt, de a gépen tartózkodó pályamester engedélyével maximum 50 kilométer per órával is haladhattak. Ezúttal főleg a felüljáróknál kellett résen lenni, a trafó teteje sokszor csak 30-40 centire volt a műtárgyaktól. Dunaföldvár és Előszállás közt a 61-es út és Székesfehérváron a Balatoni út felüljárója volt különösen közel az ezek alatt csak minimális sebességgel elhaladó trafóvonathoz.
A papíron 800 lóerős gép a 140 tonnás trafóval és a 70 tonnás vagonnal jól haladt, a Dunaújváros–Pusztaszabolcs–Börgönd–Székesfehérvár útvonalon azonban már jórészt sötétben. Végül este 10 óra körül érkezett meg Fehérvárra, ahol a szárazréti iparvágány kiszolgálására reggelig kellett várni.
A Kisbérről érkező pályamester autójának lerobbanása miatt a kedd reggelből késő délelőtt lett – mire elindut a trafóvonat tolt menetben az 5-ös vonalból a nyílt pályán kiinduló iparvágány felé, az összes kötelező vonat (1 pár személyvonat, a fürdős és a moha-rakodói tolatós) leközlekedett már.
Az iparvágány végén levő telephelyen már várták az újabb trafót. Még éjjel megérkeztek Paksról a burkolatelemeket szállító túlméretes teherautók, és a trafó leemelését végző közúti daru is készenlétben állt. A trafó magjának leemelése a trafó részbeni bontásával együtt az Eco-Inert munkatársai szerint több napig is eltarthat, az MDa 3017-es ezt nem várta meg Fehérváron, gépmenetben hazament a Füstibe.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!