Megemelt Airbus-prognózis: húsz év, több mint harmincezer új gép
Meglehetősen komoly mértékben, hét százalékkal emelte a következő húsz évre szóló repülőgép-gyártási és eladási prognózisát az Airbus. A globális előrejelzés szerint a következő két évtized folyamán 31 ezer 400 új utas- és teherszállító repülőgép áll forgalomba a polgári légiközlekedésben, 4,6 milliárd dollár értékben, miközben a globális flotta 37 ezer 500-ra emelkedik, és a beszerzett új gépek száma jóval magasabb lesz, mint a 12 ezer 500-ra becsült, közben kiöregedett és forgalomból kivonásra kerülő gépeké.
A növekedés motorját az európai gyártó elsősorban nem az európai és észak-amerikai hagyományosan erős piacokban látja, hanem a feltörekvő gazdaságok övezeteinek igényeiben. Az elemzés tartalmaz egy érdekes szociális prognózist is, miszerint ezeken a területeken alaposan megnő a középosztályok tömege, amely egyszerűbben lefordítva azt jelenti, több embernek lesz kézzel fogható lehetőség a légiutazás. Erre a legeklatánsabb példa India, ahol a jobb hozzáférés 2033-ban a világ tízedik legnagyobb piacává lendíti az indiai belső légiközlekedést. A legelső azonban ezek sorában mégiscsak a kínai piac lesz, méghozzá a belső piac: az Airbus ezen a ponton szinte megnyugtató módon kezeli a távlati kilátásokat, ugyanis épp ezekben a hetekben figyeltek fel elemzők arra, hogy a kínai belső piac erősödésének üteme most épp valamivel kisebb, mint a külvilággal kiépített útvonalhálózat bővülése.
Az Airbus elemzése kiemeli az általa gyártott típusok iránti fokozott keresletet, amely erős növekedést mutat mind az egy, mind a kétfolyosós kategóriában. A 250–400 üléses géposztályban a prognózis szerint 7800 gépet állítanak forgalomba, 1500-at pedig a legforgalmasabb útvonalakat kiszolgáló „Very Large” kategóriából. A prognózis külön kiemeli az Airbus kétszintes óriásának jelentőséget: a légiközlekedés bővülésének másik forrása ugyanis a „légiközlekedési metropoliszok” megduplázódása, vagyis hogy kilencvenegyre nő azoknak a csomópontoknak a száma, amelyeken keresztül napi tízezernél is több hosszú távú utas fordul meg.
Ezeknek a mega-központoknak és mega-repülőtereknek a léte igazolja az Airbus optimizmusát az A380-as Szuperjumbo iránti érdeklődés dolgában is, hiszen a cég szerint ezek az óriások és a magasabb töltöttségi mutatók biztosítják együttesen a korlátozott számú leszállási engedélyek leggazdaságosabb kihasználását. Példaként Heathrow-t hozzák fel: érdekes, de amint erről nemrég beszámoltunk, az ottani irányítók épp arról panaszkodnak, hogy a valóban egyre nagyobb számban iderepülő óriásgéphez előírt nagyobb távközök miatt a repülőtér forgalma éppenséggel akadozik. Az viszont feltehetően reális trend, hogy a légitársaságok általában egy-egy kategórián belül a nagyobb kapacitású típusokat keresik. Ezügyben egyébként a legjellemzőbb példát épp az Airbus nyújtotta, a cég elnök-vezérigazgatója, Fabrice Bregier ugyanis épp a napokban jelentette be egy rövid félmondatban, amit a szakma amúgy régóta sejtett és várt, nevezetesen hogy az új szélestörzsű utasszállító, az A350 XWB családjából elhagyják a legkisebb, 800-as változatot.
Mindenesetre az egyfolyosós gépek iránti még fokozottabb igényt is elsősorban a feltörekvő, és ezen belül is elsősorban az ázsiai piacok pörgetik, és külön kiemeli a jelentés a low-cost szektor növekedését ebben a szegmensben. A keskenytörzsű kategória gépéhsége 22 ezerre rúg, 2,1 milliárd dollár értékben. Az előrejelzés komoly növelése elsősorban ennek a kategóriának köszönhető, a növekmény az előző prognózishoz képest kétezer gép. A prognózis természetesen kiemeli ebben a géposztályban az A320-as gépcsalád szerepét.
A prognózis időzítése többszörösen is érdekes. Az Airbus számára most, az A320neo első példányának sikeres szűzfelszállása után, illetve az A350-es első sorozat-példányának közelgő átadása előtt, nyilván fontos megerősítenie, a piaci dinamika igazolja a nagyratörő gyártási terveket. Ugyanakkor azokat a szkeptikusabb hangokat is próbálja nyilván a prognózis ellensúlyozni, amelyek sokak meglepetésére egy isztambuli repülőgép-finanszírozási konfenrencián bukkantak elő, főképp a vásárlások pénzügyi hátterével foglalkozó nagy cégek felől.
Az aggodalmak egyfelől a külső zavaró körülmények miatt növekedtek, ha eldurvulnak a közel-keleti vagy az orosz–nyugati konfliktusok, ezek a légiközlekedés és a gépek iránti igények visszaesésével járnak, hangzik a figyelmeztetés. Egy másik fordulópontot az jelenhet, ha épp a gazdasági növekedés láttán a pénzintézetek ismét magasabb kamatokban kezdenek gondolkodni, ami megnehezíti a vásárlások finanszírozását. Épp az Airbus értékesítési főnöke, az egyébként a piacról mindig szuperoptimistán nyilatkozó John Leahy mondta azt az isztambuli konferencián, az európai gyártó nem követi vakon és automatikusan az amerikai konkurencia gyártókapacitás-növelő politikáját. De hogy a kép még bonyolultabb legyen, portálunk arról is többször beszámolt, hogy épp az Airbus épít új összeszerelő üzemet az európai keskenytörzsű gépcsalád új gyártóhelyeként – az Egyesült Államokban.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!