Megkezdődött a legújabb generációs moszkvai metrók tesztje
Megérkezett az első új Metrovagonmas-szerelvény a vikinói karbantartóbázisra, hogy a Moszkvai Metró megkezdhesse a tesztek utolsó fázisát, amely egész februárban tart majd. Az első két új szerelvényt a hetes, Taganszko–Krasznopresznenszkaja vonalon fogják nyúzópróbának alávetni. A tesztek alatt az utasokat homokzsákok fogják helyettesíteni. A futópróbák során a szakemberek részletesen megvizsgálják a vonatok szoftverét, a fékeket, valamint más fontos paramétereket, felbukkanó probléma esetén pedig módosítanak, ahol szükséges.
Az első tíz-tizenöt nullszériás kocsi kinézetében eltér a később szállítandó sorozatgyártású járművektől: a szögletes ablakok helyett már kissé kerekebb formákat alkalmaztak. A Moszkvai Metróhoz a legújabb generációs metrókból kilencvenhat nyolckocsis szerelvény – összesen 768 kocsi – érkezik 2020-ig. Az új járművek könnyebbek az előzőeknél, egyedi kerékösszeállításuknak köszönhetően pedig biztonságosabbak is. Habár a szerelvények nem egyterűek, a kocsikat összekötő átjárók lehetővé teszik az egyik kocsiból a másikba történő átjutást. Egy vonatra akár ezerötszázan is felférhetnek majd, ez tizenöt százalékkal nagyobb kapacitást jelent a Moszkvában futó jelenlegi metrószerelvényekhez képest. Az utasáramlást széles ajtók segítik elő. Külön üléseket biztosítanak a mozgáskorlátozottak részére is – számol be a Railway Pro.
A világ második legsűrűbb metróhálózatának számító moszkvai metró évről évre folyamatosan fejlődik és növekszik. A jelenleg összesen 339 kilométer hosszú széles nyomtávú hálózat tizennégy vonal kétszázhárom megállóját fűzi össze. Az első vonalat még 1935-ben adták át. A napjainkban zajló fejlődés mozgatórugója a 2010-es évek elején kitűzött grandiózus cél: 2020-ig százötven kilométernyi új metróvonal átadása. Ennek egyik első lépéseiként 2012 végén nyolc és fél, 2013-ban pedig további tizennégy kilométerrel bővült a hálózat. 2014-ben száznégy nyolckocsis szerelvényt (összesen 832 kocsi) rendeltek a Metrovagonmas és a Transzmasholdig (TMH)-leány Transholdleasing konzorciumától. Közben a modern telekommunikáció is elérte az oroszokat: a metró már 2013-tól biztosít vezeték nélküli internet-hozzáférést, 2016-tól pedig az összes autóbuszon és trolin, valamint a reptéri Aeroexpressz-vonatok termináljain is igénybe vehető a wifi-szolgáltatás.
A budapesti M3-as – és korábban az M2-es – metróvonalon közlekedő szerelvényeket is a Metrovagonmas gyártotta évtizedekkel ezelőtt. A korosodó járművek folyamatosan zajló felújításáról a cég karbantartási igazgató-helyettesével, Alekszander Nyikityenkóval készítettünk interjút.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!