Miskolcon is futárkodnak
Úgy tűnik, a budapesti forgalomirányító és utastájékoztató rendszer nevéből is köznév lesz – lásd még zsilett, frizsider, közért – a miskolci rendszer sem fogja megúszni, hogy ne használják rá a „futár” nevet.
A miskolci rendszer – hasonlatosan az Európa több országában alkalmazottal – teljes körű szolgáltatást ad: a diszpécsertől a járművezetőn át az utasokig mindenki valós idejű tájékoztatást kap majd. Igaz, akkora sajtóvisszhangja nem volt a rendszer kiépítésének, mint Budapesten, de talán a borsodiakat annyira nem is szorította az idő.
Az utastájékoztató rendszer kiépítése a 38 milliárd forintos Zöld Nyíl projekt része volt, az alprojekt a Miskolc és Felsőzsolca városok közösségi közlekedésének fejlesztése nevet viseli.
A munkát itt is a kályhánál kezdték. Elsőnek a 2013-ban kiírt tenderen nyertes Tigra Computer- és Irodatechnika Kft. egy különálló, új szerverfarmot és szoftvereket (menetrendtervező és -szerkesztő, diszpécserszoftver) telepített, létrehozta a közlekedési adatbázist. Ezt követte a központi telephely teljes wifi-lefedettségének létrehozása, felszerelték az autóbuszokat a fedélzeti vezérlőegységekkel. A telephelyen kívül a járművek 3G-kapcsolattal kommunikálnak a szerverközponttal és a diszpécserekkel.
A valós idejű utastájékoztatást több mint száz kijelző segíti, ezekkel Miskolc mindkét villamosvonalát, a buszvégállomásokat és számos buszmegállót ellátták. A felújított villamosvonal tizenhat lámpás kereszteződésében (hol van már az az egy villanyrendőr...) úgynevezett intelligens fázissorrend-módosítással oldották meg a kötöttpálya előnyben részesítését. A szabad jelzést nem a villamos vezetője vagy a kocsiba épített rendszer kéri: késés esetén a diszpécserszoftver ad automatikusan piros jelzést a keresztbe közlekedőknek, így segítve elő a menetrend betartását.
A járatok valós idejű követését az utasok már okostelefonjaikon is követhetik, a diszpécserszoftver SMS- és webszolgáltatást nyújt. A rendszer további fejlesztése az MVK és a Borsod Volán közös megállóiban létrehozandó teljes körű utastájékoztatás, a kijelzőkről nemcsak a helyi, hanem a helyközi járatok érkezéséről is tájékozódhatnak.
A próbaüzem során két Neoplan autóbuszra felszerelt fedélzeti számítógéppel tesztelték a rendszert, annak kommunikációját a forgalmi tervező és irányító (FORTE) és a diszpécser (VEKTOR) központokkal. A teljes kiépítés befejezése 2014 nyarára várható, a soron következő feladat a megállóhelyek utastájékoztató kijelzőinek próbaüzeme lesz.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!