Moszkvai repülőszalon: leginkább orosz–orosz üzletek
A hétvége már a nyilvános bemutatóké: véget ért az idei moszkvai repülőszalon üzleti része – nagy üzletek nélkül. Pedig, mint arról a MAKS megnyitásakor írtunk, meglehetősen komoly várható kötésekről szóltak a megelőző hírek, és ezeket a híreket az olyan magas rangú vendégek érkezése és megerősítette, mint például a szaúdi és a jordán király, vagy az egyiptomi elnök, valamint nagy létszámú küldöttség Kínából és Iránból.
A Moscow Times összefoglalója úgy fogalmaz, hogy az idei szalon szándékoltan volt elsősorban a haditechnika bemutatója, tehát a lehetséges üzletek is elsősorban katonai jellegűek voltak, és az oroszok elsősorban az exportlehetőségekre fókuszáltak. A legnagyobb értékű bejelentés ehhez képest egy orosz–orosz üzlet volt: az orosz állam, vagyis a védelmi minisztérium bejelentette negyvennyolc Szu-35-ös beszerzését, az orosz állam tulajdonolta egyesült légi ipari cégtől, 1,5 milliárd dollár értékben. A megrendelés a korábbi, hasonló mennyiségű harci gép rendelésének a folytatása, miután az előző csomag leszállítása idén lezárul. A MAKS azért nem lett a helyszíne az aláírásnak, mert bizonyos feltételekben a feleknek még nem sikerült megegyezni, állítja a lap.
Bejelentés szintjén sem volt biztos információ a szintén aláírásra várt orosz–iráni légvédelmi rendszerről, noha az S300-as megvásárlásának a mostani helyzetben, az Irán nukleáris programjáról szóló nemzetközi megállapodás véglegesítése előtt, ugyancsak fontos üzenete lenne, bár lehet, hogy épp eme éles üzenet miatt halasztották a szerződést.
Ugyancsak nem az aláírásnak, hanem a jövendő megállapodás előkészítésének lett a MAKS a helyszíne, a megfogalmazások szerint, az orosz védelmi tárca MiG-35-ös vásárlása ügyében.
És végül is nem esett szó arról sem, hogy a szaúdiak megvásárolják-e azokat a Kamov Ka-52K helikoptereket, amelyeket az oroszok eredetileg a Mistral-osztályú hordozókra szántak, amely hordozókat viszont a szankciók miatt nem vehettek át, viszont a szaúdiak szeretnék őket megszerezni. Létrejött a megállapodás a fehéroroszokkal további Jak-130-as sugárhajtású kiképzőgépek szállítására.
A polgári repülés terén sem volt túlságosan sikeres üzleti szempontból a moszkvai szalon: ebben a szférában megintcsak egy orosz–orosz megállapodás lett a MAKS eredménye, az állami légiszállításokat végző cég harminckét Szuhoj S100 Superjet beszerzésére írt alá szerződést a gyártóval, 1,1 milliárd rubel értékben. Az egyetlen jelentős külföldi gyártó az Airbus volt, amely elhozta egy 350-esét, de megrendelésről, szándéknyilatkozatról az európai konzorcium esetében sem lehetett hallani.
Az egyébként impozáns légibemutatók sztárja a Szuhoj T-50-ese volt, az első orosz alacsony észlelhetőségű, ötödik generációs harci gép, pontosabban a néhány prototípus egyike, amelynek akrobatikája ismét szenzációs volt, egyéb képességeiről kevés az információ. meglepőbbek voltak talán a földi kiállítás egyes darabjai. Már beszámoltunk arról, hogy megjelent, feltehetően nem repülőképes állapotban, a kilencvenes években épült lopakodó-demonstrátor, a csak egy-két repülést megélt MiG 1.44-es amiről végül annyit lehetett hallani, hogy a vele szerzett tapasztalatokat az iroda egy új ötödik generációs konstrukció fejlesztésnél kívánja felhasználni.
Ugyancsak régi program felélesztéseként, de legalább létező típusként állították ki a világ egyik legnagyobb katonai gépét, a Tupoljev négyhajtóműves, változtatható szárnyállású szuperszonikus stratégiai bombázóját, a Tu-160-ast, amelynek felújítják a gyártását, és persze tovább modernizálják.
Ami pedig csak makett szintjén jelent meg, úgymond a koncepciókeltés szándékával, és ugyancsak egy régebbi orosz-szovjet koncepcióhoz visszanyúlva: az egykori, hatvanas-hetvenes évekbeli „Kaszpi-tengeri szörny” modernizált változata. A tenger és a sztyeppe fölött maximum 150 méter magasan, a párnahatás kihasználásával, négyszáz kilométeres óránkénti sebességgel döngető ekranoplan utódja állítólag kifejezetten polgári célokra épülne, a makettről valóban hiányoznak az eredeti változatra szerelt rakétavető csövek.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!