Nemzeti cselekvési program a magyar buszgyártásért
Ennek köszönhetően több év alatt több ezer új munkahely jöhet létre, a költségvetési többletbevétel pedig éves szinten elérheti a 30–40 milliárd forintot. Az elképzelések szerint a program megteremti a hazai buszgyártás megújításának feltételeit, hozzájárul a hazai gyártók versenyképességének növekedéséhez, elősegíti, hogy a magyar gyártók minőségben és kapacitásban képesek legyenek felvenni a versenyt a külföldi cégekkel, továbbá lendületet ad a közösségi közlekedés fejlesztésének is. Kiderült, a kormány elfogadta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) által kidolgozott nemzeti autóbuszgyártás cselekvési programjáról szóló előterjesztést. A kabinet határozott törekvése a buszgyártás kiemelt fejlesztése, építve az ágazat hagyományaira, valamint a járműgyártásban elért eredményekre, figyelembe véve a tömegközlekedés igényeit. A program célja a hazai helyi és helyközi közúti tömegközlekedés elöregedett járműparkjának megújítása, amely azáltal, hogy meghatározó jelleggel hazai gyártású buszokkal kívánják megvalósítani, hozzájárul a gazdaság növekedéséhez és a munkahelyteremtéshez.
Az autóbuszgyártás fellendítése nemzetgazdasági érdeknek tekinti az Orbán-kormány, szükség van rá a növekedési lendület megtartásához és az iparpolitika folytatásához, ami megteremti a hosszú távú növekedés feltételeit. Az ipari termelés az elmúlt években évente átlagosan több mint öt százalékkal növekedett, teljesítménye 2015-ben 34 százalékkal volt nagyobb, mint 2009-ben. Ebben meghatározó szerepe volt a járműgyártásnak, amely az ipari termelés közel harmadát állítja elő. A járműgyártás fejlesztése ugyanakkor más iparágakat is magával húz.
A közösségi közlekedésben használt buszok átlagéletkora tizennégy év, de nem ritka – nyolcezerből hozzávetőleg ezer – a húsz évnél többet futott jármű sem – emlékeztetett a miniszter. Ahhoz, hogy 2020-ra az átlagélekor tíz év alá csökkenjen, évente 1000–1200 új busz beszerzésére van szükség. A hazai gyártói kapacitások már a 2017-ben felmerülő beszerzési igényt is fedezni tudják.
A buszgyártás fellendülésének egyik legfontosabb pozitív hatása a foglalkoztatás bővülése lesz. A következő három évben, a beszerezni kívánt mintegy 3000–3500 hazai autóbusz gyártásával több ezer új munkahely jöhet létre a beszállítókat is figyelembe véve. A program megvalósításával a költségvetés a keletkező tőke- és munkajövedelmek hatásaként éves szinten 30–40 milliárd forintos többletbevétellel is számolhat.
És akkor a dicső múltról: Magyarország az 1990-es évekig Európa legnagyobb autóbuszgyártója volt, jól képzett mérnök- és szakmunkás-kapacitással, versenyképes beszállítói háttérrel, emlékeztetett a kormány. Ahhoz, hogy ismét megerősödjön a magyar buszgyártás, állandó és folyamatos rendelésállományra van szükség. Nincs szükség jelentős beruházásokra, a műszaki kapacitások rendelkezésre állnak, a megfelelő létszámú szakképzett munkaerő jelent problémát.
Mészáros Csaba, az Evropo Kft. elnök-vezérigazgatója kiemelte a magyar mérnökök innovatív képességét és felkészültségét. Mint mondta: nagy előnye a hazai gyártásnak, hogy pontosan felmért igényekhez tudják igazítani a fejlesztést. Krankovics István, a Credo-buszokat gyártó Kravtex Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, termékeik versenyképesek a magyar piacon is, és nagyobb kapacitásigényt is képesek kiszolgálni.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!