Nőttek a távolságok a főváros környékén

iho   ·   2016.01.12. 08:45
00kicsi

A változás a menetrendváltással. december 13-án érkezett, azonban a MÁV-Start nem verte nagy dobra. Külön „Figyelem! Díjszabási változás!” linket, menüpontot nem láthatunk a honlapjukon, pedig a Budapestről induló és oda érkező utazásokat komolyan érinti a módosítás.

Több honlapot, közösségi portált is bejárt az a kép, amely két, ugyanazon távolságra váltott menetjegyet ábrázol, az egyiket szeptember 28-án, a másikat december 24-én vásárolták és utazták le. Külön pikantéria, hogy az egyik oda-, a másik pedig visszaútra szól, így még jobban kidomborodik az anomália. Szeptemberben Tárnoktól Ferencvárosig 24 kilométeres útért 465 forintot fizetett (teljes áron) az utas, míg Szenteste napján Ferencvárosból Tárnokra a távolság 26, a jegyár 560 forintra nőtt. Az internetet kivéve a média (nyomtatott sajtó, rádió, televízió) ingerküszöbét sem csiklandozta az eset, sehol egy szalagcím, miszerint „drasztikus áremelés történt a vasúton”.

(forrás: Facebook)

Portálunk utánajárt az esetnek, és szakértőket megkérdezve a következő választ kaptuk: „december 13-ától több változás is történt a belföldi vasúti távolságképzésben. Az egyik, hogy a Budapest-Keleti–Kelenföld díjszabási távolsága 13 kilométerre módosult – tulajdonképpen ez a tényleges távolság. Az eddigi távolságképzésben a budapesti fejállomásokat egységes távolsággal vették figyelembe, ami ebben az esetben a Budapest-Déli–Kelenföld 4 kilométeres távolságot jelentette. A mostani változás miatt a Keletiből a Dunántúlra irányuló utazások távolsága 9 kilométerrel hosszabb lett, így értelemszerűen a díja is növekedett.

A másik változás a Budapest területén belül történő utazásokat érintette. A MÁV-Start Üzletszabályzata szerint a Budapesten belüli utazás esetén a menetdíj megállapításánál a helyi forgalomban alkalmazandó kilométertávolságokat kell figyelembe venni. Ezeket a távolságokat változtatta meg most a vasút, így a jegyen szereplő Tárnok–Ferencváros távolságot is.”

Igaz, a Budapest-bérlet használható – és használják is sokan – városon belüli vasúti utazásokra, feltehetőleg kevesen vannak, akik a pénztárnál vagy az automatáknál sorban állva utaznak (mondjuk) a Keletiből Kelenföldig, ez a változás leginkább a Budapestről az agglomerációba, és leginkább a fővárosról nyugati irányba utazókat érinti.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Autóbuszközlekedés

MÁV-csoport-integráció: megszületett a megállapodás a kollektív szerződésről

iho/vasút   ·   2024.11.27. 15:00

Minden érintett szakszervezet aláírta az Integrált Kollektív Szerződést, mely garantálja a MÁV-Start, a Volánbusz és a MÁV-HÉV összeolvadásával létrejövő új, egységes személyszállító cégben az egyesülő társaságok valamennyi munkavállalójának biztonságos továbbfoglalkoztatását 2025. január elsejét követően is.