Nyár van, a sztrájk pedig kitart
Miután a két mérsékelt francia vasutas-szakszervezet, az UNSA és a CFDT azt sejtette a közvéleménnyel, hogy a sztrájk hamarosan véget ér, éppen az ellenkezője látszik bekövetkezni. A szakszervezetek képviselői egy közös találkozójukon megerősítették kitartásukat a sztrájk mellett, hogy tovább fognak harcolni a vasúti törvény ellenében, melyet a képviselőház június ötödikén fogadott el.
Így változatlanul folytatódik a sztrájk és nő a kormányzatra gyakorolt nyomás. A mérsékelt UNSA egyik javaslatát, miszerint legalább az érettségi vizsgák idejére szüntessék meg, vagy korlátozzák a sztrájkot, megkönnyítendő a diákok utazását, a sztrájkbizottság elutasította.
Ezek alapján már biztos, hogy a gördülősztrájk az eredeti tervek szerint legalább június 28-áig folytatódni fog, és aztán könnyen lehet, hogy július és augusztus folyamán új formában ismét feléled. Ezt már a Le Monde mondja, egy, a szituációt jól ismerő informátor szavaira alapozva. A sztrájkon való részvételi hajlandóság ugyan egy keveset csökkent, de nem tört meg. Hétvégén 14,3 százalékos volt a részvétel az egy héttel korábbi 14,4 százalékkal szemben. A mozdonyvezetők között különösen magas a sztrájkhajlandóság, 44 százalékuk nem veszi fel a munkát és ez az immár tízhetes konfliktus során nem csökkent.
A mai napon ül össze a szakszervezetek vegyesbizottsága, hogy meghallgassa a mérsékelt UNSA és CFDT javaslatait. Holnap az összes szakszervezet részt vesz a Vasutasharag Napja című rendezvényen, a rákövetkező napokban pedig ismét kerekasztal-tárgyalások várhatóak a szakszervezetek, az SNCF állami vasúttársaság és az állam képviselői között.
A kormány vasúti reformja ellen április eleje óta tiltakozó vasúti szakszervezetek követelése a nagysebességű vonalak (TGV) fejlesztéséből fakadó hatalmas adósságállomány átvállalására vonatkozik, mert az adósságátvállalás nélkül a reformot követően az SNCF csődbe menne. A kormányfő ezután bejelentette, hogy az állam évente 3,8 milliárd eurót juttat fejlesztésekre az SNCF-nek.A reform költségcsökkentések mellett a 2020-tól meghirdetendő vasúti liberalizációra készítené fel az SNCF-et, amikor a piac fokozatos megnyitása során külföldi vasúttársaságok hozzáférést kapnak a francia nagysebességű pályákhoz. A vasúti reform másik célja, hogy 2020-tól megszüntesse a vasúti munkaviszony életre szóló szavatolását és az 50 és 55 év közötti nyugdíjba vonulás lehetőségét.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!