Nyert a 37-es!

György-Dávid Valentin   ·   2017.04.08. 18:45
00kicsi

Két lehetőség volt: a város vagy teherforgalom nélkül marad júniusig, vagy helyreállítják a forgalomból kizárt Böhönye–Mesztegnyő szakaszt és kerülő irányon, Somogyszob felől történik a kiszolgálás. A MÁV Zrt. utóbbi mellett döntött, és az elmúlt hónapok sűrű teherforgalma egyértelműen azt bizonyítja, jó döntést hoztak.

Hogy mit jelent a „sűrű teherforgalom” kifejezés? Azt, hogy a 2017-es év első három hónapjában közel 500 tehervagon fordult meg a 37-esen, ami még egy működő mellékvonalon is irigylésre méltó lenne, nemhogy egy nyolc éve bezárt (azaz felfüggesztett személyforgalmú – a szerk.) vonalon. A 35-ös számú Kaposvár–Siófok vasútvonalon csupán Mernyén és Kisbárapátiban rakodnak elvétve fát, a jelenleg felújítás alatt álló 36-oson Somogyjád és Somogyvár generál némi teherforgalmat néhány, szintén fás vagonnal, így a 37-es mellett egyedül a 38-as számú Somogyszob–Nagyatád vasútvonal büszkélkedhet nagy teherforgalommal, ugyanis a Nagyatádról hetente háromszor szállított fán (körülbelül heti húsz vagon) kívül a gabonaszállítás is rendszeres.

Üres műtrágyás vonat halad át Böhönyén január 5-én. A képre kattintva galéria nyílik a szerző felvételeiből

A 37-es sűrű teherforgalma egyértelműen a marcali IKR Agrár üzemének köszönhető, ahova heti rendszerességgel érkezik műtrágyás szerelvény Szlovákiából (Szob–Ferencváros–Dombóvár–Somogyszob útirányon át). A gabonás vagonokba rakódott ömlesztett árut a szlovákiai PetrolSped cég hazai képviselője, az MÁV Zrt. szállítja Marcaliba. Egy-egy ilyen szerelvény általában negyvenhét kéttengelyes vagonból áll, ritkább esetben huszonhárom négytengelyesből. A magánvasúti mozdony a Segesd környéki hosszú ívek és emelkedők miatt Somogyszobról csak két részletben tudja elszállítani az amúgy 1800 tonna össztömegű szerelvényt Marcaliba, az alacsony pályasebesség ilyenkor egész napi mozgolódást jelent a vonalon. A tehervonatok számára megengedett legnagyobb sebesség a teljes vonalon húsz kilométer per óra, így ha a Somogyszob–Marcali közötti 1 óra 51 perces menetidőt egy nap kétszer kell oda-vissza megtenni, akkor könnyen kiszámítható, hogy a tolatási időket is figyelembe véve egy-egy ilyen szerelvény továbbítása bizony egy teljes napot vesz igénybe. Az ömlesztett műtrágya mellett folyékony műtrágyát is szállítottak tartályos vagonokban, illetve a Rail Cargo Hungaria is rendszeresen továbbít szerelvényeket. A nagykanizsai remot Szergejek rendszerint huszonöt zárt kocsiszekrényű vagonból álló szerelvényeket továbbítanak, melyekben zsákos műtrágyát hoznak szintén Szlovákiából. Az ilyen szerelvények súlya is 1800 tonna körül mozog, a szerelvény hossza pedig 516 méter!

Az IKR jelentős forgalma mellett eltörpülnek a Rail Cargo Hungaria tolatós tehervonatai, de rendszerességük miatt ezek sem elhanyagolhatóak. Marcaliból idén eddig harminc vagon fát vittek el három szerelvényben, illetve Böhönyén is rendszeres a rakódás, hetente általában két vagonnal, idén összesen eddig huszonegy vagonnal vittek el. A böhönyei tolatós igény szerint hétfőn, szerdán és pénteken közlekedik, a marcali tolatós keddi és csütörtöki napokon, a műtrágyás szerelvények menetrend szerint szintén kedden és csütörtökön, de a tavaszi szezon miatt megnövekedett forgalom miatt az elmúlt hetekben hétfőtől szombatig bármelyik nap előfordulhattak ilyen szerelvények.

A marcali tolatós halad rakott szerelvényével Somogyszob felé még január 26-án

A vonalon rendszeresen, hetente kétszer tartanak vonalbejárást, március 27-én elvégezték a tavaszi gyomirtást a teljes hosszban (UNIMOG), illetve az elmúlt hetekben Marcali és Balatonkeresztúr között több száz betonaljat építettek be. A nyári menetrend életbe lépésével Marcali kiszolgálása várhatóan újra Balatonszentgyörgy felől zajlik majd, de szeptembertől folytatódik a 30-as felújítása és a kiszolgálás ismét Somogyszob felől fog történni.

A jelentős teherforgalom megköveteli a pálya teljes körű felújítását, a kérdés már csak az, hogy megvalósul-e az a tervezet, hogy a 30-as használt anyagaiból felújítják majd a 37-est is? Az utazóközönség részéről igény mutatkozik a személyszállítás újbóli beindítására is, minimum a Marcali–Balatonszentgyörgy szakaszon. Azt, hogy ezek csak álmok maradnak-e vagy megvalósulnak, egyelőre nem tudni, de egy biztos: amíg ilyen teherforgalom mutatkozik a vonalon, addig van remény!

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek