Optimista hangulatban
·
2013.03.30. 16:30
Ki hinné (nem tűnt annyinak), hogy immár a fél évszázados Szilit ünnepelhetjük? A magyar vasutak máig nélkülözhetetlen igáslovának első példányát 1963-ban vette át a MÁV a nyugat-európai gyártókat tömörítő 50 hertzes munkaközösségtől. Az első hét importpéldány után a Ganz-Mávag még mozdonyok százait szállította, amelyek többsége még mindig üzemben van.
Ismét évforduló, ismét Szili, de ezúttal lényegesen szomorúbb a jubileum. Nyársapát és Cegléd között 1983. április 9-én szenvedett súlyos balesetet a Belgrádból Moszkvába tartó Puskin nemzetközi gyorsvonat. A szemtanúk leírása és a baleseti vizsgálatban rögzített adatok azonban mégsem passzolnak össze igazán...
Korszakalkotó újdonság, avagy a magyar kreativitás, a vasúti járművek építésének nemes hagyományai mégsem vesztek ki teljesen. Teljesen hazai ötletből és gyártással épült Vili, a Királyréti Erdei Vasút napelemes, zéró helyi kibocsátású, azaz teljes mértékben környezetbarát motorkocsija, amely lassacskán már a próbafutásait kezdi.
A terv hetven, maga a jármű (a közbejött második világháború, és egyéb nehézségek miatt) hatvanegy éves: az MVIII-asról, a budapesti helyiérdekű első igazán mondernnek számító motorkocsijáról van szó. A negyven, szolgálatban eltöltött év után mindössze egy példány maradt a tizennégyből.
Nemzetközi kocsik olasz gyártótól, bármely, kellően nagy terepasztalra alkalmasan – modellrovatunk vezető anyaga e hónapban az A.C.M.E. konténerszállító ikerkocsija. Hogy ne legyen egyedül a tesztben sem (a vonatban meg főleg), szerzőnk a Mehano hasonló kocsijával hasonlítja össze, igazi, szegecsszámláló, ár-érték arányokat maximálisan kiveséző módon.