Őrizetben a belgrádi reptérfőnök a Wizz-szerződés miatt
Őrizetbe vették a belgrádi Nikola Tesla repülőtér vezérigazgatóját, akit azzal gyanúsítanak, hogy a reptérnek kárt okozva adott engedményeket a WizzAirnek. A Wizz Air szóvivője visszautasította a vádakat.
A szerb belügyminiszter közleménye szerint Velimir Radosavljevic jelentősen megkárosította a Nikola Tesla repülőteret,amikor a vezérigazgató és a Wizz Air 2011 márciusában szerződést kötött, ennek nyomán a diszkont légitársaság több mint 207 millió dináros (556,83 millió forint) nyereségre tett szert a belgrádi repülőtér kárára az illetékekből és a reptéri szolgáltatásokból.
A Wizz Air közleményben reagált az ügyre. Visszautasítanak minden visszásságra utaló feltételezést a kettejük közötti kereskedelmi szerződéssel kapcsolatban – közölte Daniel de Carvalho, a légitársaság szóvivője: „A valóságot nem tükröző állításokkal ellentétben a Wizz Air 2010 és 2013 között 800 százalékkal növelte utasszámát a belgrádi repülőtéren, eközben a reptér tejes forgalma 31 százalékkal nőtt”.
A szóvivő szerint a vádak mögött a „magas viteldíjú, monopolista álmokat szövögető légitársaság, az Etihad/Air Serbia” áll. A vádakat pontatlannak nevezte, és azt is írta, hogy „nagyon kényelmes időpontban” jöttek.
„Az Európai Unió éppen most vizsgálja az Etihad üzletet, a szerb állami támogatások bizottsága pedig nyilvánosságra hozta, hogy az Etihad/Air Serbia is élvezni fogja annak a nem átlátható támogatási rendszernek az előnyeit, amelyet kifejezetten az Etihad/Air Serbia átszálló utasokra koncentráló üzleti modelljének védelmében hoztak létre, és amely 100 százalék adókedvezményt biztosít majd számukra, vagyis ez a magas viteldíjú légitársaság gyakorlatilag nulla repülőtéri adót fizet majd Belgrádban” – írta közleményében a Wizz szóvivője.
Mint arról az iho/repülés beszámolt, az Európai Bizottság az Etihad valamennyi európai légitársasági befektetését vizsgálat alá vette, tehát az Air Berlinben, a svájci Darwinban és az Air Serbiában történt akvizíciókat is: az uniós kormányzat úgy véli, hogy a 49 százalékos tulajdoni hányad megszerzésével gyakorlatilag az Öböl-menti társaság az utóbbi két cégnél gyakorlatilag át is vette az irányítást.
A Wizz részlegesen már akkor kivonult Belgrádból, amikor a szerb kormány áprilisban beindította a vizsgálatot. Korábban arról is hírt adtunk, hogy az Etohad az Air Serbia 49 százalékos tulajdonrészének megvásárlása mellett kötelezettséget vállalt arra is, hogy finanszírozza a belgrádi repülőtér fejlesztéseit és részt vegyen az üzemeltetésében.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!