Orosz diszkontok, egyelőre diszkont-jogok nélkül

iho   ·   2014.02.01. 15:45
cim

Oroszországban is megjelennek a diszkont légitársaságok. Egészen pontosan már megjelentek, de a kísérletek még 2011 körül meg is buktak, emlékeztet az Aviation Week a Sky Express és az Avianova rövid éltű próbálkozásaira.

Ami most a szaklap szerint biztatóbbá teszi a helyzetet, az az, hogy most a nagy légitársaságok próbálkoznak low-cost leányvállalatok alapításával. A meggondolás az új trend mögött az, hogy a meglévő kisebb légitársaságok igen kemény árharcot indítottak a nagyobbak ellen. Ugyanakkor egyelőre a törvényi környezet nem igazán megfelelő diszkont vállalkozások alapításához.

Ennek ellenére Oroszország második legnagyobb légitársasága, a Transaero néhány héttel ezelőtt Domogyedovón bocsátotta szárnyára a maga diszkont hálózatát, számos belföldi, európai és közel-keleti vonalán indított low-cost járatokat a hagyományosak mellett. A 737-es Classic típusaival és Tu-214-esekkel startoló vállalkozás olyannyira sikeres volt, hogy az első napon száz százalékos volt – csaknem ötezer utassal – a load-factor a járatokon. Hamarosan következik a Vnukovóról induló LC-hálózat beindítása. Ugyanakkor a jelenlegi előírások miatt az orosz diszkont-járatokon továbbra is van fedélzeti ellátás, és tíz kilónyi poggyász ingyen feladható.

Az Aeroflot tavaly ősszel indította Dobroljot néven a maga low-cost vállalkozásának programját, de közben a társaság azzal fordult a kormányhoz, hogy változtasson a szabályokon, különben az orosz diszkont-cégek nem tudnak versenyképesen működni a külföldiekkel szemben, mert nem tudnak ugyanolyan alacsony költségszinten dolgozni. A jogharmonizációba bele kell érteni a vissza nem váltható jegyeket, a pénzért adott fedélzeti ellátást és a poggyászok után fizetett díjakat, illetve ehelyt említi a társaság azt a követelményt, amelyet korábbi hírek szerint egészen biztosan meg is fog lépni a törvényhozás: külföldi pilóták alkalmazásának engedélyezését.

A Dobroljot tavasztól egyelőre Oroszország európai területein fog repülni, de 2016-ban már külföldi célállomásokat is fel akar venni a menetrendjébe. A cég a hagyományos társaságoknál negyven százalékkal olcsóbban kínálja majd a jegyeket. A flotta nyolc új Boeing 737-800-asból áll majd, teljes egészében economyra székezve, az anyacég évi nyolc géppel tervezi növelni a gépparkot.

Az UTAir tavaly decemberben kezdett speciális olcsó járatokat indítani Moszkva Vnukovo és Cseljabinszk között, majd januárban következett az omszki járat. A jegyárak harminc százalékkal alacsonyabbak, mint a hagyományos társaságoknál, de csak három nappal a repülés előtt válthatók és csak interneten. A fedélzeti ellátásból csak a meleg étel maradt ki, a járatokon itt is csaknem száz százalékos volt a töltöttség.

Az UTAir négy A321-est üzemeltet 220 economy üléssel, 2016-ig további tizenhat gépet vár hasonló belső elrendezésben a gyártótól. Ezeknek a gépeknek a beérkezésével párhuzamosan a társaság kivonja rövidtörzsű 737-500-asait, viszont ugyancsak egyosztályos kabinelrendezéssel rendelt negyven NG 737-est, és idén várja első Superjet 100-asát is, megint csak low-cost modorban berendezve, 103 utasra.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.