Próbaúton az első, új fékezőszeleppel szerelt Hernyó

Vörös Attila   ·   2012.02.29. 19:30
400

A MÁV elővárosi villamos motorvonatait 1988 és 1990 között gyártotta a Ganz-MÁVAG. A Hernyó becenevű vonatok a kezdeti időkben sokfelé futottak, az utóbbi években azonban szinte kizárólag a váci elővárosi vonalakon fordulnak elő. Hétvégén, amikor papíron több egység is munka nélkül van, a 150-es vonalon is találkozhatunk a Hernyókkal.

A szolnoki járműjavító pálmaházában végzik a Hernyók főjavítását<br>(fotó: Vörös Attila)

Az utóbbi időben vészjósló hírek érkeztek a motorvonatok üzemkészségéről. A vácrátóti vonalon számos esetben Flirt, néha Desiro pótolja a kiesett Hernyókat. A VEKE Facebook oldala szerint február elsején „19 db BDVmot motorkocsiból 7 db volt működőképes”. A Hernyók karbantartását Istvántelken, magasabb szintű javítását Szolnokon végzik.

Békéscsabán a BDVmot 001-es és szerelvénye<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(fotók: Orvos Pál)

Hétfőn a BDVmot 001-es a friss fővizsgás Bmxt 010-es vezérlőkocsival párban futópróbát teljesített Szolnok és Békéscsaba között. Az első BDV és a tizedik vezérlőkocsi három hónapig egy szerelvényben fog dolgozni. A próba a visszatápláló villamos fékezés (generátoros üzem) új vezérlésének alkalmasságát volt hívatott igazolni. A sikeres hatósági próbamenet  eredményeként a BDVmot 001-es és a szintén átalakított szabályozó (VESZ-113) berendezéssel felszerelt Bmxt 010-es vezérlőkocsi és két közbenső kocsi alkotta villamos motorvonat a három hónap időtartamú próbaüzemet megkezdheti. Ennek célja a műszaki megoldás megbízhatóságának és a tirisztorok gyakori pusztulásának lényeges csökkenésének igazolása. A visszatápláló villamos fékezés megbízható működése az energiaszámlát néhány százalékkal csökkenti.

Szintén újdonság, hogy mind a motor-, mind a vezérlőkocsiba már D20-as fékezőszelepet építettek be. A menet másik érdekessége, hogy Békéscsabán talán soha nem is járt BDV motorvonat.

Kapcsolódó hírek