Qatar: a türelem fogyóban
A Qatar utasszállító repülőgépekből gyárilag átalakított teherszállító Airbus A330-asokkal bővítené flottáját. Akbar Al Baker, a cég vezetője és egyben az iparág ismert szereplője a most megrendelt két Boieng 777F teherszállító géppel kapcsolatban jelezte: ha az Airbus továbbra is ragaszkodik ahhoz, hogy csakis új építésű teherszállító A330-200-asokat hajlandó értékesíteni, akkor váltanak. A váltótípus pedig nem más, mint a Boeing 767F változata. A Boeing 767-esből nem csak új építésű teherszállítót lehet rendelni közeli leszállítási időponttal, hanem számos vállalat rendelkezik megfelelő jogosítványokkal a használt utasszállítók átépítésére.
A bejelentés pikantériáját az adja, hogy az Airbus és a Boeing képviselői ugyanazon terem ajtajában találkoztak. A Qatar ugyanis a két céggel egymás után tartott sajtótájékoztatót, ugyanabban a teremben. Ráadásul csak tartott volna: az előre beharangozott, előre nem meghatározott mennyiségű és típusú Airbus-megrendelésről szóló Quatar-Airbus tájékoztatót lemondták. A helyszínt dolguk végezetlenül elhagyó Airbus-képviselőket pedig a Boeing szakemberei engedték ki az ajtón, akik a két megrendelt cargo 777F-ről számolhattak be a sajtónak a Qatar-ral együtt.
Bár hivatalosan nem közölték, pontosan milyen Airbus-üzlet hiúsult meg, de az iparági megfigyelők szerint nagy a valószínűsége annak, hogy éppen a gyári A330-átalakítást akarták nyélbe ütni Dubajban.
Ráadásul Akbar Al Baker figyelmeztetett: az Airbus gyors ütemben fogyasztja el azt a biztonsági időtartalékot, melyet az A350 rendszeresítésének terveibe építettek be. Az Airbus éppen a napokban jelezte az A350-900-as gépek leszállításának újabb féléves csúszását, így a gépek csak 2014. első félévében kerülhetnek az első megrendelőkhöz. A Qatar mindhárom (A350-800, -900 és -1000) változat első megrendelője. Mint Al Baker jelezte, a légitársaság már nem tud elfogadni újabb csúszást, a gépeknek meg kell érkeznie. A légitársaság terjeszkedési tervei ugyanis az új típusra és azok – most már – haladéktalan forgalomba állítására alapulnak.
Al Baker elégedetlen a legnagyobb méretű A350-1000 változat idei áttervezésével, finomításával is. Véleménye szerint a gép „ugyanolyan maradt” , és emiatt „nem boldogak”. Olyannyira, hogy komoly érdeklődéssel várják a Boeing 777-esek új generációs változatát, és akár nagy mennyiségben is vásárolnának belőle.
A 777-es éppen Dubajban aratta a típus történelmének legnagyobb sikerét: a rivális Emirates 50 777-300ER-t vásárolt és 20 további gépre opciót jelentett be. Ezt egészíti ki a Qatar két cargo 777F-es megrendelése.