Sikeres forgalmi próba a Fuji árnyékában
A Boeing-787-es második példányával sikeresen befejeződött az új utasszállító forgalmi próbája Japánban. A kibocsátó légitársaság, az ANA vezetése és a Boeing jelenlévő főnökei egyaránt elégedetten nyilatkoztak a tesztekről, amelyek célja az volt, hogy több belföldi repülőtéren kipróbálják a 787-es kiszolgálását, karbantartását, a földi és a légi személyzet valóságos körülmények között gyakorolja a gép üzemeltetését.
Amint azt a Boeing videóbeszámolójában is láthatjuk, az utasszállítót utashídhoz irányították, csatlakoztattak hozzá hideglevegős befúvatást, lepróbálták a konténeres rakodást, és az IT-szakemberek értékelték azt a telemetrikus rendszert, amely a légitársaság központjába real time továbbítja a gép állapotáról, az esetleges műszaki problémákról az adatokat, hogy a földön már akkor elkészüljenek a hibaelhárításra, amikor a gép még a levegőben van.
Ugyancsak a földi személyzet feladata volt a repüléshez szükséges információk feltöltése a személyzetet segítő úgynevezett „elektronikus repülőtáskába”, vagyis abba a digitális rendszerbe, amely a pilóták által eddig hordozott navigációs térképeket, papír-alapú dokumentumokat és információs anyagokat váltja ki.
A próbarepülések célja a rendszerek összehangolása annak érdekében, hogy a földön töltött fordulóidő mennél rövidebb legyen. A forgalmi próba konklúziója pedig az volt, hogy a gép a várakozásoknak megfelelően működik.
A 787-es Tokióból két oszakai repülőtérre, Itamira és Kansaira, valamint Okayamába és Hirosimába repült, a pilótafülkében a Boeing berepülő pilótái mellett már a japán légitársaság kapitányai dolgoztak. Az utaskabinban egyelőre üléssorok helyett monitoros munkahelyek voltak, amelyeknél immár az All Nippon mérnökei is figyelhették a gép, az alrendszerek működését, az üzemeltetés adatait. A légitársaság egyébként összesen 55 példányt rendelt az új utasszállítóból, az első gép a mostani várakozások szerint szeptemberben áll szolgálatba, először belföldi vonalakon.
A próbarepülések állandó kísérőjelensége volt a japánok érdeklődése és szeretete az új utasszállító iránt: valamennyi próbarepülés alkalmával ezrek szorongtak a reptéri teraszokon és a közeli házak tetején, hogy megbámulhassák az egyébként igencsak szépre sikerült repülőgépet. A japán személyzet számára pedig fontos és pozitív momentum volt az új gépről először látni a szent hegyet, amint a 787-es elrepült a Fuji mellett.
A Dreamliner Tokióból Új-Delhibe repült, ahol bemutatkozott az indiaiaknak is: az Air India 27, az indiai Jet Airways tíz darabot rendelt a gépből. A következő állomás Mumbai, innen repül vissza Seattle-be a Boeing új utasszállítója.