Sok szép repülés marad el: az Air Force takarékoskodik

iho/repülés   ·   2011.12.11. 19:30
f22_cim

Rossz hír az amerikai közönségnek, de valószínűleg az európaiaknak is: az amerikai légierő radikálisan lecsökkenti jövő évi megjelenéseit, a harci gépek közül egyedül az F–22-es Raptorok repülhetnek szóló bemutatót.

Az F–22-esek repülhetnek, mint az a gép Farnborough-ban – vajon mi lesz az európai fellépésekkel, és azokkal, amelyeknek üzleti céljuk lenne? <br>(fotó: Lockheed)

Az ugyancsak népszerű más típusok, mint az iszonyatosan csúnya, de látványosan repülő földi támadó, az A–10-es Varacskos Disznó, a hagyományosan remek programokat bemutató F–16-os, valamint a már megjelenésével, aztán pedig hihetetlen emelkedőképességével és erejével sikert arató F–15-ös nem szerepelhet a most következő szezonban.

Ugyanakkor továbbra is repül a légierő bemutató alakulata, a Thunderbirds, a Magyarországon húsz éve először és utoljára látott F–16-os kötelék.

Az amerikaiak nagyon szeretik, amikor a modern gép együtt repül a régiekkel, mint idén Oshkoshban: Mustang, F–15E, F–4 és A–10-es

Az ok természetesen a Pentagon egészét érintő durva költségvetési csökkentés. A bemutatócsapatok programjainak és felkészülésének elhagyásával a légierő 900 repülést takarít meg, és ezt a harckészültség erősítésére fordítják: amennyit a bemutatókon nem füstölnek el gépidőben és kerozinban, az 25 új harci pilóta kiképzésére lesz elegendő – érvel a légierő.

Ugyanakkor csalódott amerikai szakújságírók cikkeikben arra figyelmeztetnek, hogy a bemutató repülések nem öncélúak, az adófizetők ilyenkor találkozhatnak azokkal a gépekkel és pilótákkal, akikre a pénzüket költik.

Európában az amerikai szólisták ritkábban repültek, de a statikus bemutatóra azért küldött érdekes és olykor igen nagy gépeket a US Air Force: B–52-es Ostravában <br>(fotók: Kelecsényi István)

A másik érdekes vonzata a történetnek az, amire a kommentárok emlékeztetnek, hogy a nagy, országos, illetve nemzetközi repülőbemutatók közönsége az amerikai katonai szólisták kiesése ellenére bőven kap érdekes és látványos programokat, viszont sok-sok kisebb helyi repülőeseménynek a fénypontja és a legfőbb vonzóereje volt valamelyik katonai gép megjelenése és műrepülése.

Európa semmiképp nem marad F-16-os bemutató nélkül: a hollandok már kijelölték 2012-es gépüket és pilótájukat <br>(fotó: Kelecsényi István

Márpedig félő, hogy ez a helyzet a szponzorokat is meggondolásra, netán visszalépésekre készteti. Ez pedig egy egész közösség sorsára kihat: nemcsak a repülőtársadalomra, hanem akár egy-egy kisváros bevételeire, életére.

A légierő pedig a bemutatók elmaradása következtében számíthat arra, hogy kevesebb lesz a jelentkező, kisebb merítésből válogathat az Air Force Academy az éves felvételiken, az utánpótlás tehát nem lesz annyira nívós, mint eddig.

Egyelőre konkrét hírek nincsenek arról, mennyiben érinti a változás az európai repülőnapok jövő évi programját.

Kapcsolódó hírek