Sötétből sötétbe

Tevan Imre   ·   2012.11.14. 14:00
00IMG_5830

Az év elején még magabiztos kijelentőmódban állították a Bosznia-Hercegovina bosnyák–horvát felét egyesítő föderáció vasútjának vezetői, hogy tavaszra, legfeljebb nyárra korszerű és méretes Talgo-szerelvények járnak majd Szarajevóból Zágrábba, Belgrádba és Budapestre.

Az utasszámokkal már akkor sem igazolható tervekből nem lesz semmi, sőt a boszniai nemzetközi járatok száma alaposan megcsappan a decemberi menetrendváltáskor. Ennek oka, hogy természet- és vasútföldrajzi okokból Boszniát normál nyomtávon csak Horvátország felé hagyják el személyszállító vonatok, Magyarországgal nem is határos az ország, de Szerbiába (Belgrádba) is a horvátokon át vezet az út. (A nemrég újjáépített kisvasúti kapcsolatról a boszniai Višegrádról a szerbiai Mokra Gorába az Indóház magazin novemberi számában olvashatnak.) Márpedig Horvátországban a nemzetközi vonatok drasztikus ritkításáról született döntés.

Már az első megállóba, Podlugoviba is késéssel érkezik a Budapestre tartó Dráva, de itt még két kocsival<br />A képre kattintva galéria nyílik a szerző felvételeiből

Így megszűnik jövőre a Szarajevó–Budapest közötti vonat, noha a Dráva IC útjának csak egy rövidke szakaszát teszi meg Horvátország területén. A vonat többfajta funkciót is ellát, Boszniában és Horvátországban helyi utasok is igénybe veszik. Magyarország és Bosznia között jelenleg nem túl intenzívek a kapcsolatok, a hosszú távú utasok között a turisták dominálnak, főleg a balkáni országba látogató magyar és Interrail-bérlettel utazó nyugat-európai fiatalok.

A vonat harmadik funkcióját Eszék és Pécs, valamint Eszék és Budapest között tölti be, horvátországi magyarok utaznak az anyaországba, illetve Horvátországból elszármazott magyarok látogatnak „haza”. Úgy tudni, a megszűnő összeköttetéssel ezért a magyar kormány is foglalkozott, ám ez sem menti meg a vonatot (ahogy a civil tiltakozás sem a horvát ritkítás ellen), a nemzetpolitikailag fontos kapcsolatot autóbusszal kívánják fönntartani. Az egyesített utasigényekről fogalmat alkothatunk abból, hogy a Dráva normál esetben két kocsival jár.

Bosznia szerb mozdonnyal, de már csak egyetlen kocsival vesztegel az IC valahol Dobojtól északra

Mit tehet a vasútbarát? Utoljára utazik még egyet a vonattal. Az október 23-ával záruló hosszú hétvégét használta ki fülkényi csapatunk egy kis délszláv vonatozásra. A forradalom ünnepén Szarajevóból hajnalban, még sötétben induló 258-as számú Dráva már útja elején késést szedett össze, egy másik nemzetközi vonat, a 399-es éjszakai, de fekvőhelyes vagy hálókocsit nem tartalmazó Zágráb–Szarajevó járat, mint rendesen, késett, így akadályozta az egyvágányú szakaszon szembejövő magyar IC-t.

Szarajevó legfontosabb vasúti kapcsolata egyébként a zágrábi, de nem a most szóban forgó, szintén megszűnő, háromkocsis éjjeli, hanem a jövőre is megmaradó nappali járat (396/397 számú vonatpár), amely egyébként Szarajevón túlmegy Mostar és Ploče felé, azaz útjának másik végén is Horvátországot érinti.

A föderációs vasút (Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine, ŽFBH) mozdonyát Dobojban a másik félország (entitás), a boszniai Szerb Köztársaság vasútjának (Željeznice Republike Srpske, ŽRS) gépére cserélik, hiszen a szörnyű polgárháború következményeit ma is nyögő „országban” mindig gépet cserélnek az entitáshatár(közelében lévő csomópontok)on. A doboji művelet ezúttal kiegészült az egyik kocsi – természetesen pótlás nélküli – kisorozásával, mert nem volt benne fűtés.

Október 23-án Eszéken zajlott a Dráva-kereszt

Így immár egy kocsival folytatta útját a nemzetközi IC, noha csak pár kilométeren át. A nyílt vonalon ugyanis egyszer csak látványos felsővezetéki szikrázások után megállt a vonat, és jó másfél óráig nem is indult tovább, majd folytatta útját. Valószínűleg tartós felsővezetéki zárlatot okozhatott a mozdony, annak elhárítására kellett várni.

A nagyrészt villamosítatlan horvát szakaszon Kennedy továbbította a vonatot, azaz a kocsit. Idén általában a két Dráva egy horvát mozdonyt használ, így a páros késését a Magyarbólyra tett keresztezési helyen várja meg a páratlan. Október 23-án azonban szerencséjük volt a délre tartó utasoknak, akadt másik Kennedy, így nem kellett vesztegelniük, Eszéken találkozott a két IC.

Magyar oldalon Pécsig Csörgő trakcionált (nálunk a rend szerint is két M41-est köt le a nemzetközi IC). Az alapos késés miatt persze a baranyai megyeszékhelyen nem érte el a nemzetközi vonat a Dráva IC-t (azaz saját magát), így a következő, két órával később induló Sopianae IC végén, a hosszú szerelvénnyel nehezen birkózó Szili mögött ért a Délibe, már sötét estében.

A négynapos ünnep végén Budára érkező hosszú Sopianae végén már az egyetlen szarajevói kocsinak sem jutott peron

Kapcsolódó hírek