Superjet? Kösz, mégsem...
A regionális orosz légitársaság bejelentése szerint nem vásárolják meg a korábban megrendelt tíz Superjet 100-95 keskeny törzsű utasszállító gépet. Ez a lépés csupán néhány órával követte az orosz közlekedési minisztérium álláspontjának nyilvánosságra kerülését, amely szerint semmilyen ok nincs arra, hogy a földre parancsolják a Superjet-flottát.
A TASSZ orosz hírügynökség szerint Vaszilij Krijuk, a légitársaság igazgatója kijelentette: túlságosan magasnak bizonyultak a Jamal tizenöt gépes Superjet-flottájának üzemeltetési költségei, s ezért nem kívánják átvenni a már korábban megrendelt, újabb tíz gépet. A társaság a hazai keskenytörzsű mellett jelenleg nyolc Airbus A320-assal, három A321-essel, tizenegy Bombardier CRJ200LR-rel és egy, VIP-utakra használható Bombardier Challenger 850-es repülőgéppel rendelkezik.
Szakértők szerint a Superjet-család elsődlegesen a közös francia–orosz hajtóművek a tervezettnél jelentősen nagyobb üzemanyag-fogyasztásával, gyakori meghibásodásával, illetve a Szuhoj gyár elégtelen termékkövetési és logisztikai szolgáltatásaival, az igen gyakori alkatrészhiánnyal magyarázható egyrészt a típus igen szerény eladási darabszáma, másrészt az üzemeltetők visszajelzései szerint a gépek alacsony üzemkészsége. Mint ismeretes, a Brussels Airlines 2019 januárjában éppen emiatt mondta fel a CityJet SSJ100-asainak lízingelését: számos esetben például csak két gépet tudott az ír cég üzemeltetni a szerződésben szereplő napi öt helyett – a CityJet-flotta hét Superjetet jelentett. Az egyetlen nyugat-európai vásárló orosz sajtóértesülések szerint végül februárban visszaadta a gépeket a Szuhoj gyárnak.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!