„Százados” lett a KLM

iho/repülés   ·   2019.10.09. 09:00
klm100_0

No de vissza a gyökerekhez: a céget KLM Holland Királyi Légitársaságot 1919. október 7-én alapították. A „királyi” jelző sem pusztán marketing, hiszen ezzel I. Vilma holland királynő jutalmazta meg a társaságot, ekképp hangsúlyozva az I. világháború után felfutó civil repülés fontosságát.

A társaság nyolc alapítója holland pénzügyi befektető volt, akik Albert Plesmant bízták meg a napi teendők felügyeletével, aki később a cég igazgatója lett. Az első KLM-repülőgép – amely egy bérelt DeHavilland DH.16-os volt, pilótája pedig Jerry Shaw – 1920. május 17-én szállt fel, London és a Schiphol repülőtér között közlekedve. A G-EALU lajstromjelet viselő gép fedélzetén két újságíróval, egy levéllel, melyet London polgármestere küldött amszterdami kollégájának, valamint egy halom újsággal a fedélzetén ért célba. Az első saját gépek 1921. április 4-én indultak útnak, május 9-én pedig megnyílt az első iroda az amszterdami Leidseplein téren. Ennek emlékét a mai napig hirdetőtábla őrzi a Leidseplein tér és a Leidsestraat utca sarkán.

Ma már teljesen megszokott a kisállatok szállítása az utasszállító repülőgépeken, akár a géptörzs teherterének megfelelő rekeszeiben, akár az utastérben (látássérülteket segítő kutyák vagy „emotional support animal”-ok), és külön teherszállító járatokkal utaztak nemrég a szárazföldi blokád alá vont Egyesült Arab Emirátusokba a tehenek ezrei. 1924-ben azonban komoly feladatott jelenthetett a társaságnak a Nico V névre hallgató tenyészbika sikeres elszállítása...

Miután Hollandia akkor még gyarmatbirodalom volt, így nem meglepő, hogy 1924. október 1-jén indult Amszterdam és az akkori Holland Kelet-India központja, Batávia (ma: Jakarta) között. A menetrendszerinti járatok 1930. szeptember 25-én indultak meg ezen a vonalon, de az első transzatlanti útra sem kellett sokat várni: 1934. december 15-én zajlott le az első ilyen, Amszterdam–Curaçao–Aruba útvonalon. A repülőút ideje ekkor még 7 nap 9 óra és 20 perc volt.

Az Európát Amerikával összekötő első járat 1946. május 21-én indult Amszterdam és New York között, és ez volt a KLM-hálózat első jelenléte Nyugaton. Az Economy Classt 1958. április 1-jén vezették be, amely megfizethetőbbé tette a légi közlekedést, így az utasszám három hónapon belül 27 százalékkal emelkedett. A légcsavaros turboprop gépek után beköszönő Jet-korszak 1960. március 25-én, az amerikai Douglas DC-8-asokkal érkezett meg. A négyhajtóműves, modern gépeknek köszönhetően sokkal rövidebbé vált a repülési idő, és csökkent a szükséges állomások száma is. Technikai szempontból érdekesség, hogy első Boeing 747-306B Combi 1975. október 16-án csatlakozott a flottához: ez volt az első repülőgép, amely utasokat és rakományt is szállított.

Magyarország 1929-ben lett része a KLM hálózatának, az Amszterdam–Budapest járattal, amely az indonéziai útvonal része volt. Az első járat, a Fokker F.VIIb típusú, PH-AEZ lajstromszámú gép (amelynek kapitánya Smirnoff, a legendás KLM-pilóta volt) 1929. szeptember 12-én szállt fel a Schipholról. Ezeket a járatokat még kizárólag légipostára használták, utasokat nem szállítottak. Az utasok egy évvel később, 1930. szeptember 25-én szállhattak fel a Budapestre tartó és onnan induló gépekre.

Érdekesség, hogy Budapest néhány évig része volt a Kék Duna Expressnek, amely 1936. április 20-án jött létre a CLS-sel együttműködve. A gép egy DC-2-es volt, az útvonal pedig: Amszterdam–Prága–Bécs–Budapest. A Kék Duna Expresst 1939. szeptember 2-áig használták, és a II. világháború kitörése miatt szüntették meg. Az útvonalat tizenhét évvel később, 1956. június 21-én nyitották meg újra a „Marijke hercegnő” – aki Beatrix holland királynő legfiatalabb húga volt – nevet viselő járattal, amely Kairóba indult, és Budapest volt az egyik állomása. Az Amszterdam–Frankfurt–Budapest–Isztambul–Kairó útvonalat kétszer függesztették fel ideiglenesen: először az 1956-os forradalom és szabadságharc miatt október 25-én, majd másodszor 1968-ban a prágai tavasz miatt. Azóta nem voltak ilyen megszakítások: a KLM Amszterdam–Budapest útvonala folyamatosan üzemel.

Megjegyzendő, hogy az első budapesti KLM-iroda még 1957. május 7-én nyílt meg a Vörösmarty téren.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek