Székely vasút romokban
Elég sok gúnyos, pejoratív jelzővel illetik a hazánktól keletre, délre fekvő országok infrastrukturális állapotát, néha pedig a székelyek gondossága sem segít...
A szekelyhon.ro portálon bőséges tudósítást olvashatunk a romániai 308-as menetrendi mezőben szereplő, Segesvár–Székelyudvarhely vasútvonal áldatlan állapotairól. A CFR Calatoritól a 2005-ben alapított Regiotrans vette át a személyszállítást Franciaországból importált, használt motorvonataival, ám az állomások állapota ugyanolyan maradt – pontosabban folyamatosan pusztult.
A skála igen széles: a Hargita megye székhelyének címéért komoly harcot is vívott Udvarhelyen „csak” a mosdók hiánya szúrt szemet, máshol – például Agyagfalván – a menetrendet is a legolcsóbb, a vakolatba karcolt módon oldották meg, Betfalván pedig szó szerint a kukoricásba szállhatnak le az utasok.
Üdítő kivétel lenne a korszerűsített nagygalambfalvi állomásépület, amelyet ugyan felújítottak, ám nem őriztek, így szabad martalékává vált a vandáloknak. Kisgalambfalván a volt bakterházat megvásárolt volt vasutas jobban törődik a környékkel, mint a jelenlegiek, a magyar típustervek alapján épült őrház és környéke is csinos, az eresz alá is beállhatnak az utasok.
A gondok természetesen nem a Regiotransos átvétellel kezdődtek, hosszú évek szívós, kitartó nemtörődömségének eredménye a mai állapot. A magánvasút engedélyét a járművek alkalmatlansága miatt 2015 márciusában bevonták, a forgalom – immár a CFR Calatori szervezésében – csak július végén indulhatott újra. Itt azóta a román viszonylatok között vadonatújnak számító (2003-ban vásárolt) Desiro motorvonatok járnak, nagyjából olyan anakronisztikus képet adva, mintha Kötegyán–Békscsaba, vagy Kaposvár–Siófok között döcögnének, megfejelve az állomások, megállóhelyek lepukkantságával.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!