Szmolenszki tragédia, orosz irányítók, lengyel vádemelés
Portálunk többször és alaposan foglalkozott az eseménnyel, de az ügy még mindig nincs lezárva, legalábbis az egyik fél oldaláról. Az egykori varsói tudósítót kértük meg, foglalja össze a fejleményeket.
Meghökkentő lehet, hogy öt évvel Lech Kaczynski lengyel köztársasági elnök Tu-154-es gépének lezuhanása után emel vádat a lengyel katonai ügyészség két orosz légiirányító ellen. Az eltelt idő valóban hosszú, de a lépés nem indokolatlan, még ha jelképesnél nagyobb jelentősége nincs is.
Az orosz repülésirányítók valószínűleg tényleg hibásak voltak, ez nem az összeesküvés-téboly része. Mentségük, hogy az orosz fél eleve nem akarta engedni az elavult, bezárt szmolenszki reptér használatát, ahhoz a lengyelek ragaszkodtak a katyni emlékhely közelsége miatt. (Hiszen a lengyel hadifoglyok kivégzésének 70. évfordulójáról szólt volna a megemlékezés, amelyre az államfő népes kísérettel utazott.)
De ettől még igaz, hogy feltehetőleg téves utasítást adott a torony, illetve az orosz fél nem tiltotta meg a leszállást a nagy köd ellenére. Az oroszok sokáig még a szolgálatban lévők nevét se akarták elárulni, és csak sokkal később részlegesen engedték őket – feltehetőleg felkészítve – kihallgatni a lengyel ügyészség által, azt pedig máig nem hajlandók elárulni, hogy a szmolenszki torony milyen feljebbvalóval beszélt telefonon, pedig biztosan beszélt.
Más kérdés, hogy semmi se lesz az eljárásból, hiszen a gyanúsítottak orosz állampolgárok, és az orosz hatóság semmilyen jogsegélyt nem fog adni, máris közzétette elutasító nyilatkozatát. Hivatkozik az államközinek nevezett, de valójában a FÁK-államok által létrehozott, orosz vezetésű bizottság 2011 eleji vizsgálatára, amely orosz részről semmilyen hibát nem állapított meg. Csakhogy ez a lengyel fél bevonása nélkül készült, és itt romlott el az a viszony, amely a tragédia utáni első hetekben még ígéretesen alakult, mert az oroszok akkor szívélyesen és együttérzően viselkedtek.
Közben Lengyelországban elnökválasztási kampány van, utána parlamenti jön, és a lengyel kormány vezetői nem engedhetik meg, hogy Jaroslaw Kaczynski ellenzéki pártja kisajátítsa a témát. Bár így is kisajátítja, hirdeti a képtelen merényletelméletet, és gyilkos árulónak minősíti Tusk volt miniszterelnököt – az Európai Tanács mostani elnökét –, az újraválasztásáért küzdő Komorowski államfőt és sok mást, de most a kormánypárt – az egyébként náluk is független ügyészség közreműködésével – legalább annyit felmutathat, hogy csinál valamit.
Fontos ehhez hozzátenni, hogy a katonai ügyészség a balesetben elhunyt pilóták és feletteseik felelősségét is hangoztatja. Mint a vizsgálatok során kiderült, a légierő VIP-szállítással megbízott ezredénél éveken át meghamisították a kiképzési iratokat, ezzel a típussal például egyáltalán nem gyakorolták a rossz látási viszonyok között, ködben történő leszállást, mert nem akartak pénzt költeni a csak Moszkvában vagy Kijevben rendelkezésre álló szimulátorra. A fedélzeti technikus kivételével a személyzet többi tagjának egyáltalán nem volt repülési engedélye arra a napra, és nem tudtak oroszul, noha ismeretes volt, hogy a szmolenszkiek viszont csak oroszul beszélnek.
Ráadásul a parancsnok rosszul értelmezte a magasságmérő jelzését, ezért a megengedettnél sokkal alacsonyabbra süllyedt, amikor megpróbálta ellenőrizni, hogy a sűrű köd ellenére le lehet-e szállni, és nem törődött a hangfelvételen jól hallható, szinte kiabáló „pull up!” jelzéssel. Az ügyészség szerint – bár ezt a politikai ellenfelek hevesen vitatják – semmilyen jele nincs robbanásnak, merényletnek, a gép a terepakadályokba – főleg fákba – és végül a földbe ütközve tört szét, kilencvenhat ember halálát okozva.
A vizsgálat még mindig nem zárult le, és az ügy még sokáig fogja mérgezni a lengyel politikai légkört. A repülési szakértők kevésbé izgatottak, mert számukra elégghé tisztázott az ügy. Kivéve az ellenzék szakértőit, akikről azonban sorra derül ki, valójában nem értenek a témához.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az Erdélybe induló Történelmi Székely Gyors zarándokvonatra és az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!