Tanker-trauma: késik a Pegasus
Csúszik a KC-46-os program, késik az évszázad tankere: az amerikai légierő nem hozhatja meg augusztusban a döntést a gyártás beindításáról, az első hadrafogható gépek átadása a tervezettnél 3-6 hónappal később várható, a kritikus képességek egyike pedig egy év halasztással válik csak működtethetővé.
A zöld jel a gyártásra már így is több hónapot csúszott, az ok pedig meglehetősen komoly, hiszen a gép alapfunkcióját érinti: a vártnál jóval nagyobb terhelések jelentkeztek a fly-by-wire irányítású merev töltőcsövön. Mint erről korábban beszámoltunk, a probléma több sikeres próba után akkor bukkant elő, amikor az új géppel először akartak feltölteni egy C-17-es szállítógépet.
A mostani hírek szerint azonban nincs minden rendben a másik, a szárnyakra szerelt kosaras-tömlős töltővel sem, a mostani állás szerint a rendszert a megfelelő alkalmassági engedély birtokában csak 2018-ban szállítja le a gyártó. A kezdeti csomagban szereplő 18 gép közül az elsőt egyébként 2017 márciusában kellett volna leszállítani, ez márciusra, a 18. pedig következő év januárjára csúszik, de kérdés, hogy addigra sikerül-e megszerezni a szárnyra függesztett rendszerek használatára az engedélyt.
A Boeing 4,4 milliárd dolláros szerződést nyert el (európai vetélytársa előtt) a típus fejlesztésére , a szerződés még plusz 500 milliót biztosított a költségtúllépések esetére, de ezen felül a késések okozta károk már a gyártót terhelik, ez eddig összesen már másfél milliárdra rúg. Ugyanakkor mind a Boeing, mind a USAF továbbra is elkötelezett a program mellett, olvasható a híradásokban.
Mindez egyébként azért is érinti kellemetlenül a gyártót, mert amúgy a berepülési program ütemesen folyik, immár öt géppel, miután áprilisban a teszt-flottához csatlakozott egy 767-2C, ez ugyan nem kapott utántöltő berendezést, de elvégezhető vele sokminden más próba a gép általános működése dolgában. Korábban sikeres töltési kísérletek zajlottak F-16-ossal, és F/A-18-assal is, utóbbi ráadásul azt a bizonyos szárnyra szerelt tömlős rendszert használta, amelyről tehát most az a hír, hogy késik az engedélyezése.
Mindezzel együtt a Boeing everetti gyártósorán már hét gépnek zajlik a végszerelése, további nyolc részegységei érkeznek a beszállítóktól. A típus az amerikai légierő KC-135-ös flottáját hivatott leváltani, vagyis a Boeing 707-es tanker-változatát: a megrendelés 179 gépre szól 49 milliárd) értékben.
De a várható gyártási szám akár négyszázra is emelkedhet, mert az amerikai igényeken túl bőven vannak külföldi légierők is, amelyek épp a KC-135-ösök leváltása okán érdeklődnek a típus iránt. Amiről már biztosat lehet tudni, az az izraeli vásárlási szándék, a zsidó állam képviselői pedig épp azért akarják gyorsítani a szerződéskötést, hogy a csúszás ellenére viszonylag gyorsan jussanak az új tankerekrhez és cseréljék le a maguk ősöreg 707-es töltőgépeit.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!