Tizennégy fillérért mindenki automobilozhat

Istvánfi Péter   ·   2012.03.02. 09:00
00

Nagy napra ébredtek a fővárosiak 1915. március elsején: vasárnap reggel hét órakor elindult az első budapesti autóbuszjárat a Vilmos Császár (Bajcsy-Zsilinszky) úttól az Andrássy úton át a Hősök teréig. A 2,8 kilométer hosszú vonalon a kocsik 15 percenként indultak.

Érdekesség, hogy a járat útvonalán nem jelöltek ki megállókat, a buszt útközben bárki leinthette. A viteldíj 14 fillér volt, az egy méternél alacsonyabb gyerekeket ingyen szállították. A vonalon két autóbusz közlekedett, egy akkumulátorhajtású emeletes Austro-Daimler Tudor, és egy a kistarcsai Gép- és Vasútfelszerelési Gyárban készült egyszintes benzines autóbusz. A rendszámuk XX-1 és XX-2 volt.

Az Austro-Daimler kocsi a Vilmos Császár úti végállomáson az induláskor<br/>A képre kattintva galéria nyílik!<br/>(a képek forrása a szerző gyűjteménye)

A nem mindennapi eseményről az Újság című napilap 1915. március 2-i száma így tudósított: „Az első fordulón nemigen volt utasa a gusztusos és kényelmes járműnek, a kalauzoknak szíves bátorítással kellett invitálni a közönséget. Csak később, amikor megtudták, hogy 14 fillérért mindenki automobilozhat, közösen lendült fel az üzlet, és lepték el utasok úgy a kocsi bársonypamlagját, mint a tető padjait. Örömmel konstatálták, hogy az új alkalmatosság simán fut és gyorsan halad.”

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Autóbuszközlekedés

Szombattól július végéig karbantartják Rákosrendezőt, jelentősen változik a közlekedés az esztergomi, a szobi és a veresegyházi vonalakon

MÁV/iho   ·   2025.06.21. 08:00

A vonatok fővárosi végállomását a Nyugati pályaudvarról külső állomásokra helyezik át: az esztergomi vonatok Angyalföldig, a szobi és a veresegyházi vonal járatai Rákospalota-Újpestig közlekednek. Pótlóbuszok helyett a sűrűbb helyközi buszjáratokat és a BKK járatait lehet majd igénybe venni.