Több mint helikopter: repül a Raider!
A mai modern katonai repülőgépek elhúzódó fejlesztéstörténetéhez képest meglehetősen gyorsan, a program bejelentésétől kevesebb mint öt év alatt sikerült eljutnia az első repüléséig a Sikorsky új katonai helikopterének. Igaz, az S-97-nek megvolt a maga előzménye, az a kísérleti X-2-es, amely jó ideig tartotta a forgószárnyas gépek sebességi világrekordját (aztán az Airbus sietett ezt egy másik kísérleti géppel megdönteni, de abból még új típus nem született). Mindenesetre elsősorban a gyorsasága az, ami miatt a Sikorsky úgy beszél a típusról, mint ami helikopterként működik, de jóval többet tud, mint egy helikopter, ráadásul az a prognózisuk, hogy a típuson bevezetett elrendezés lesz a későbbiekben a forgószárnyasok szokásos technológiája.
A konkurens típusokkal ellentétben a Raider egy régi-új megoldással válaszolt arra az örök dilemmára, hogyan lehet a helyből fel- és leszállás képességével együtt nagy sebességet és komoly terhelhetőséget elérni. A Sikorsky az orosz Kamov-cég által már régóta alkalmazott koaxiális (egymás fölött ellenforgó) rotorelrendezést választotta, de merev bekötéssel (mint a Bo/MB-105-ös, amely rendkívüli manőverező képességét a hazai közönség előtt is többször bizonyította), a vízszintes sebesség radikális megnöveléséhez pedig egy változtatható állásszögű tolólégcsavart alkalmaz.
A helikopter digitális repülésvezérléssel működik. Ugyancsak a gyorsaságot szolgálja, hogy behúzhatók a futók. A gép tervezett csúcssebessége így érheti el a 220 csomót, azaz haladhatja meg a 400 kilométert óránként, ehhez pedig nem kell repülés közben, helyből fel- és leszállás illetve vízszintes repülés között „átrendezni” a gép karakterét, mint ahogy azt például a billenőrotoros típusok teszik. A bőven megnövelt teljesítményt egyetlen hajtóművel érné el a gép, igaz, a jelenleg beépített 2600 lóerős General Electric YT706 helyett (egyébként a kéthajtóműves Black Hawk standard erőforrása), egy másik, erősebb hajtóművet terveznek a gyártáshoz.
A mostani első repülés azonban természetesen még lassabban történt, mint a tervezett végsebesség: a maximum most tíz csomó volt, de a két pilóta a több mint egy óra alatt többször hajtott végre fel- és leszállást, illeve minden irányban mozgott a géppel. Leszállás után pedig meglehetősen lelkesen nyilatkoztak a Raider stabilitásáról, ugyanakkor remek vezethetőségéről, gyors reagálásáról a kormányok mozdulataira, alacsony vibrációjáról és zajszintjéről. A sebességet és a manőverező-képességet az év folyamán minden tartományban tesztelik, de a pilóták beszámolója szerint már érezhető, hogy a merev bekötés különlegesen jó vezethetőséget, rendkívül nagy manőverezési tartalékot biztosít a repülőgép-vezetőnek.
Az igazán izgalmas kérdés, hogy vajon a cég és partnerei saját zsebből történő fejlesztése bejön-e majd, amikor a valóságos tenderekről és megrendelésekről van szó. A gép a Sikorsky tervei szerint jelenlegi formájában is megfelel a fegyveres felderítő kategória követelményeinek, amelyben korábban az amerikai hadsereg az OH-58 Kiowa Scout könnyű helikoptert használta, sebességével különösen alkalmas lenne különleges alakulatok bevetéseihez, hiszen egy olyan tulajdonsággal rendelkezne, amit eddig csak a szovjet-orosz Mi-24-es nyújtott a felhasználóknak: az erős fegyverzet mellett hat felfegyverzett katonát is a harcok helyszínére szállíthat. Ugyancsak nagyon lényeges a sebesség, az alacsony zaj és vibráció és a manőverező-képesség például a kutató-mentő feladatkörben.
Ugyanakkor, amint beszámoltunk róla az első példány tavalyi bemutatójakor, ennek a gépnek a nagyobb (és feltehetően egy helyett kéthajtóműves) variánsa viszont a Sikorsky sikergépe, a Blackhawk váltótípusa lehetne, mint közepes szállítóhelikopter, de ez ügyben igen keménynek ígérkezik a konkurencia is.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!