Új drónszabályozás, az ALPA szigorítást akar

iho   ·   2016.06.22. 13:45
cim2
Az amerikai Légügyi Hivatal véglegesítette az ötvenöt fontnál (24,9 kilogramm) kisebb, kereskedelmi vagy állami célból repülő pilóta nélküli szerkezetekre vonatkozó új, augusztustól érvényes szabályozását.

A legfontosabb: a nem ember vezette UAV-oknak a megengedett legnagyobb repülési magasság a tereptől, vagyis a földfelszíntől vagy földi objektumoktól számított 400 láb, vagyis mintegy 122 méter, a személyszállításra elkülönített légterek alatt 100 láb, tehát 30 és fél méter. Ezek tehát a rutinrepülések megengedett felső határai. Ez azt jelenti, hogy a korábbi javasolt 500 láb felső határt csökkentették, ugyanakkor az UAV irányításának alsó korhatárát levitték 18-ról 16 évre.

A Part 107 tiltja UAV-ok repültetését az irányító látómezején kívül, emberek fölött és sötétben. Napkelte előtt és után 30 perccel még azok a szerkezetek repülhetnek, amelyeknek vannak ütközés-elkerülő fényeik. A szerkezet megengedett legnagyobb sebessége 87 csomó, egy „pilóta” egyszerre csak egy gépet vezethet.

Ugyanakkor a rendelkezés nyitva hagyja a lehetőséget arra, hogy az üzemeltető eseti engedélyt kapjon az előírások valamelyik paraméterének meghaladására. A rendelkezés nem vonatkozik a repülőgépmodellekre: ezek használatát az FAA már korábban rendezte.

Miközben az eddigi szabályozással kapcsolatban hadakozó lobbiszervezetek a rendelkezést megfelelőnek tartják, és elégedettek, amiért pontosan meghatározta a hatóság a limiteket, a közforgalmi pilóták szervezete éppenséggel azt ellenzi, hogy némi képzés árán gyakorlatilag bárki vezethet drónokat. Ami azért nem ilyen egyszerű.

Az új szabályozás szerint ugyanis a kereskedelmi célokra használt drónok kezelői át kell, hogy essenek egy biztonsági vizsgálaton és meg kell, hogy szerezzék, egy az FAA által kijelölt központban sikeresen letett teszt révén, az úgynevezett „remote pilot certificate” tanúsítványt (távirányító pilóta szakszolgálati engedély), amely tanúsítja, az illető rendelkezik alapfokú légiközlekedési ismeretekkel. Akinek már van valamilyen szakszolgálati engedélye, az egy külön kisebb képző program keretében szerezheti meg a remote pilot képesítést.

Az ALPA (Air Line Pilots Association) azonban azt követeli, hogy az FAA szigorítsa meg azok körét, akik kereskedelmi céllal repültetnek drónokat, egyenesen azt akarja, hogy akik hivatásszerűen foglalkoznak ezzel, ugyanolyan jogosítást szerezzenek, mint a repülőgépvezetők (CPL), és ezzel garantált legyen a légiközlekedési ismeretek elsajátítása.

Túlzott szigorításként kezelik viszont olyan üzemeltetők az új rendelkezést, amelyek ennél lazább szabályokban bíztak, például az Amazon feltehetően nem valósíthatja meg azt a tervét, hogy a házhozszállítást drónokkal bonyolítsa. Az FAA igazgatója, Michael Huerta ugyanakkor úgy nyilatkozott, hogy a jövőben ennek a szabályozásnak a bázisán kidolgozzák az üzemeltetés kiterjesztését, és a megfelelően szabályozott drónrepülések üzletága több mint 82 milliárd dollárral és 100 ezer új munkahellyel erősíti az amerikai gazdaságot a következő tíz év során.

Az FAA határozatai általában irányadóak egyfelől a nemzeti légihatóságok, másrészt az európai regulátorok számára. Várható tehát, hogy a Part 107 életbe lépése felgyorsítja az Unión belüli illetve a hazai szabályozás folyamatát is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.