Új Velarók Oroszországnak
Az orosz vasút első nagysebességű típusa 2009 óta közlekedik a „klasszikus” Moszkva–Szentpétervár útvonalon. A Szapszan (Vándorsólyom) névre hallgató szerelvények egyike tartja az orosz vasúti sebességrekordot a 2009. május 7-én elért 281 kilométeres óránkénti sebességgel, utazósebessége is meghaladja a kétszázas tempót. A 250 méter hosszú szerelvények 600 utast szállíthatnak, kialakításuk a német vasutakon dolgozó ICE 3 szerelvényekhez hasonló. Nincs külön vonófej és mellékkocsi, a hajtás és a műszaki modulok a szerelvény teljes hosszában, a padló alatt helyezkednek el, nagyobb ülőhely-kapacitást és jobb gyorsulást eredményezve. Oroszországban jelenleg négy egyáramnemű (3 kilovolt egyenáram) és négy kétáramnemű (az egyenáramon kívül 25 kilovolt váltóáram) Velaro RUS közlekedik.
A meglévő nyolc szerelvény mellé még egyszer ennyi érkezhet 2014 elejétől, erről írt alá szerződést nemrég Vlagyimir Jakuinyin, az RZSD elnöke a Siemensszel. Az új vonatokat a Siemens krefeldi gyára készíti, a speciális orosz igényeknek (széles nyomtáv miatt 33 centiméterrel nagyobb szélesség, a szélsőséges orosz téli időjárást tűrő kialakítás) megfelelően, az első új Szapszant 2014 januárjában szállíthatják.