Újabb 15 magyar Ikarus áll forgalomba Budapesten
A BKK és a BKV döntése értelmében a korábbi 3 után még 15 darab vadonatúj magyar busz érkezik Budapestre, így folytatódik a magyar buszok újbóli térhódítása a fővárosban, több mint 10 év után. Az Ikarus V127 típusú tizenkét méter hosszú szóló, alacsonypadlós autóbuszokat korszerű, a legszigorúbb károsanyag-kibocsátási normáknak is megfelelő dízelmotorok hajtják. A buszok vételára 52 millió forint, mely további összesen 3,5 millió forintos anyagbeszerzéssel (pl. festék, akkumulátor, gumi) és körülbelül 2,5 millió forint értékű BKV által elvégzett végső összeszerelési és fényezési munkával egészül ki, ezért ez igen kedvező végső beszerzési árat jelent.
Az alacsonypadlós szóló Ikarus autóbuszok egy kísérleti jellegű projektben, az úgynevezett PKD (partially knocked down kit)-konstrukcióban készülnek. A PKD-megoldás lényege, hogy a gyártó csak a jármű karosszériáját gyártja le, vagyis a minden elemében új busz alkatrészek formájában érkezik a Magyar Autóbuszgyártó Kft.-től a BKV-ba. Az összeszerelést, a fényezést, a belső tér kialakítását a BKV végzi. Ezzel a módszerrel az új buszok költséghatékonyabban készülnek egy komplett jármű vásárlásához képest, ezenkívül a jármű kialakítása a budapesti utasigényekre szabható. Számos járulékos értéket is hordoz a projekt, hiszen a gyártásban részt vevő személyzet olyan tapasztalatokkal gazdagodik, amellyel nemcsak a későbbi karbantartásra készül fel, de az új technológiákat elsajátítva más típusoknál is alkalmazható tudásra tesz szert. A saját gyártású jármű iránt kialakul az elköteleződés, ez pedig stabil alapot teremt a gondos üzemeltetéshez.
A BKK és a BKV közötti közszolgáltatási szerződés beruházási programja alapján már elkészült első 3 alacsonypadlós szóló Ikarus Budán állt forgalomba. Ez a három autóbusz eddig összesen több mint 4400 kilométert tett meg mintegy 326 órás hasznos üzemidő alatt, s ebből összesen csak 3 kisebb olyan meghibásodás fordult elő, amely menetkimaradást vagy az érintett jármű lecserélését eredményezte. Az eddigi tapasztalatok tehát kedvezőek, és ezt figyelembe véve született döntés a további 15 jármű beszerzéséről. Az első három darab jármű üzemeltetése kapcsán szerzett tapasztalatokat a gyártó már felhasználja a következő szériánál és a kisebb hiányosságokat javítja, orvosolja.
Tarlós István főpolgármester határozott elvárása a BKK-tól a fővárosi buszflotta fejlesztése, megújítása. Ennek szellemében valósul meg a mostani beszerzés is. A BKK és a BKV célja, hogy korszerű alacsonypadlós, környezetkímélő autóbuszok jelenjenek meg Budapest útjain az elavult és költségesen üzemeltethető régi járművek helyett. Célunk, hogy 2018-ra már csak alacsonypadlós buszok közlekedjenek Budapest útjain.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!