Újabb egy évet csúszik az új berlini reptér megnyitása

iho/repülés   ·   2013.01.08. 09:00
cim2

Ismét elhalasztották, 2013 októberéről egy közelebb meg nem jelölt 2014-es időpontra, az új berlini nemzetközi repülőtér megnyitását, adja hírül a Reuters. Korábban már jeleztük, hogy az átadás dátuma továbbra is bizonytalan, de most a német sajtó is már kész tényként számolt be az újabb csúszásról.

Mint arról az iho/repülés többször beszámolt, eredetileg 2012 júniusában, majd tavaly ősszel remélték az átadást, aztán a téli menetrendre tekintettel inkább idén tavaszra tették a dátumot. De közben egyre több és egyre súlyosabb hiányosságra derült fény, elsősorban a tűzbiztonsági rendszerekkel kapcsolatban, de gond van a jegykezelő pultokkal és a poggyászmozgatással is.

Az Európai Bizottság épp néhány nappal ezelőtt hagyott jóvá egy 1,2 milliárd eurós tőkeinjekciót, amelyet a projekt magánbefektetői állnának, és amelynek célja az építkezés befejezése. Azt az 1,2 milliárd eurós plusz költséget is fedezni kell, ami azután keletkezett, hogy egy német bíróság ítélete nyomán megszigorodtak a reptérre vonatkozó zajvédelmi követelmények.

A mostani újabb halasztást már mint az újra egyesült német főváros legsúlyosabb botrányát és kudarcát emlegeti a német sajtó, és arról is sok szó esik, hogy az eddig igen népszerű jelenlegi berlini főpolgármester imázsát is alaposan megtépázza a repülőtér ügye.

A hivatalos bejelentés még nem látott nyilvánosságot, de a repteret építő illetve kezelő cégek köreiből már kiszivárgott az értesülés: idén sem lesz avatás.

A további csúszás további gondokat jelent a reptér birtokba vételére váró légitársaságoknak, elsősorban az Air Berlinnek, amely az új légikikötőben állította volna föl központját, nemzetközi hálózatának bázisát. A légitársaság már hónapokkal ezelőtt bejelentette, hogy bírósági úton érvényesíti kárigényét.

A repülőteret eredetileg évi 45 milliós utasforgalomra tervezték, de mostani állapotok szerint ez 27 millióra ccsökken, ami egyébként mindössze a fele Frankfurt jelenlegi kapacitásának, és még az újabb csúszás hírének elterjedése előtt német lapok arról kezdtek cikkezni, hogy a beruházás ebből a szempontból eleve elhibázott, mert a légikikötő már megnyitása pillanatában eleve szűkös lesz az igényekhez képest. Kétségtelen, hogy az új légikikötő 27 milliós kapacitása alig több, mint amennyit az a jelenlegi két berlini reptér teljesít, amelyek helyett Berlin-Brandenburg forgalomba kellene, hogy álljon.

A Reuters nyilatkozatot kért a polgármesteri hivataltól és a repülőtértől egyaránt az ügyben, de az érintettek nem kívántak egyelőre megszólalni. Az építkezés eredeti költségvetése 3,2 milliárd dollár volt, de mostmár ennek az összegnek a kétszeresével számolnak.

Kapcsolódó hírek