Újabb város int búcsút az Ikarusoknak?
Az utóbbi években egymás után veszik saját kézbe a buszközlekedést azok a városok, ahol korábban a helyi Volán (most már Közlekedési Központ) szolgáltatott: Debrecen nyitotta a sort, majd szinte minden évben akadt egy-két követője, és most úgy néz ki, Komárom-Esztergom megye székhelye lesz a következő. A buszmegállók felújítását és a korszerű utastájékoztató rendszer kiépítését is magában foglaló megaprojekt több mint 5,5 milliárd forintos állami támogatásból valósulhat meg.
A T-Szol Tatabányai Szolgáltató Zrt. a nyáron írt ki közbeszerzési eljárást összesen negyvenegy új, légkondicionált buszra, az alábbi megosztásban:
- Négy elektromos midi, töltőoszlopokkal együtt
- Húsz 11,5–12 méteres és három 12,5–13,5 méteres, részben alacsonypadlós, dízel szóló
- Tizennégy alacsonypadlós, dízelmotorral szerelt csuklós.
Hivatalos eredményhirdetés még ugyan nem volt, de az index szaktopicja szerint az első részt az Evopro Modulo, a másodikat a Credo Econell City 12 és 13 páros, a harmadikat pedig az MAN Lion’s City G húzta be, a buszonkénti nettó vételár rendre 166, 69 és 87 millió forint. (Nem elírás, a nem túl sikeres magyar elektromos midi töltőoszloppal együtt közel kétszer annyiba kerül, mint egy német (valójában Törökországban vagy Lengyelországban gyártott), Euro VI-os csuklós.
Az első két részben a kiírás paramétereit elnézve egyébként ezúttal is borítékolható volt a hazai gyártók győzelme, egyedül a csuklós kategória tűnt többesélyesnek. Forrásunk szerint az Ikarus Egyedi Kft. ebben is indult, de a buszaik drágábbak lettek volna az MAN ajánlatánál, ráadásul a férőhely-kapacitásuk alacsonyabb, az üzemanyag-fogyasztásuk pedig magasabb a nyertes Lion’s City G-től. Továbbá joggal merül fel a kérdés, hogy ezeket a buszokat hol, mikor és kik gyártották volna le, hiszen a Volánbusz által megrendelt csuklósokból egy se készült el határidőre.
Tatabányán jelenleg egyébként a KNYKK biztosítja a tömegközlekedést körülbelül negyven busszal, ezek fele Ikarus, negyede Credo, negyede Mercedes. A helyi flotta átlagéletkor tekintetében nagykorú, hiszen tizennyolc év fölött van; a legidősebb Ikarus harmincnégy esztendős, de a legfiatalabb Credók is tizenegy évesek már. A buszok kevesebb, mint a fele alacsonypadlós, a szóló–csuklós buszok száma nagyjából egyenlő. Akit bővebben is érdekel a jelenlegi flotta, az ide kattintson, és persze érdemes megnézni kollégánk tavalyi és több mint tíz éves, archív képeit is.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!