Uniós pénz a beszéd nélküli kommunikációra

iho   ·   2014.12.15. 16:57
cim2

Az EU a TEN-T program keretében csaknem 1,4 millió euróval támogatja a magyar légiforgalom-irányítási rendszer technológiai fejlesztését, azaz a légiforgalmi irányító és a pilóta közötti adatkapcsolat alapú kommunikáció bevezetését, adja hírül az Európai Bizottság. A program célja a pilóta és a légiforgalmi irányító közötti kommunikáció biztonságosságának és megbízhatóságának növelése, valamint a légi navigáció kapacitásának bővítése.

A magyar légiforgalmi irányítók és a pilóták jelenleg rádión keresztül kommunikálnak egymással, és a növekvő légi forgalom miatt egyre telítettebb rádiófrekvenciákat kénytelenek használni.

Az iho/repülés a nyáron számolt arról, hogy a HungaroControl CPDLC néven (Controller Pilot Data Link Communications) nagyszabású műszaki-technológiai programot indított, amely az európai integrációs (Egységes Európai Égbolt, Single European Sky – SES) követelményekkel összhangban a legmodernebb technológiával fejleszti a hazai légi közlekedés infrastruktúráját: a jelenlegi élőszavas párbeszéd mellett olvasható üzenetek formájában történő adatcserét is alkalmaz majd a pilóták és a légiforgalmi irányítók között, adta hírül akkor az irányító szolgálat közleménye.

Az Európai Bizottság magyarországi képviselete mostani közleményében hangsúlyozza: az új rendszernek köszönhetően javul az információk vétele, csökken a félreértések kockázata és nő az egész rendszer hatékonysága és kapacitása.

A projekt az EU azon követelményeire válasz, amelyek előírják, hogy 2015-re a légiforgalom-irányításba be kell vezetni az adatkapcsolat alapú kommunikációt. A projekt ugyanakkor alátámasztja az Egységes Európai Égbolt kezdeményezést (SES) is, amelynek célja Európa légtérkapacitásának növelése, a balesetek kockázatának és a repülés környezetre gyakorolt hatásainak csökkentése, valamint az utasok költségeinek mérséklése.

A projektet külső szakértők bevonásával, a 2013. évi TEN-T többéves pályázati felhívás keretében, „légiforgalmi irányítás” címszóval választották ki uniós finanszírozásra. A végrehajtást az Európai Bizottság Innovációs és Hálózati Projektek Végrehajtó Ügynöksége (INEA) fogja ellenőrizni. A projekt befejezésének határideje 2015 februárja, olvasható az EB magyarországi képéviseletének szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.