Üresen ingázik a felcsúti kisvasút
Mit is mondtak a legelején? Tudják, volt egy optimista és egy pesszimista becslés az utasszámra. Meg is van, 7080 utas, ha minden klappol és 2050, ha valamiért nem fut fel a forgalom.
Egyelőre kevés jelét látni a napi több ezer utasnak, de még több száznak sem, sőt még több tíznek sem, de még többnek sem. Oké, nincs főszezon, és alig két hete indult csak el a forgalom, és biztos sokan nem is hallottak még a Fejér megyei legújabb vasútról. A szűken hat kilométeres kisvasúton hétvégén egész baráti a menetrend, sőt itt – a legtöbb hazai kisvasúttal ellentétben – még hétköznap is megéri járatni néhány vonatpárt. Ki is próbáltuk egy átlagos szerda délután, hogy felférünk-e a Nyíregyházáról szerzett személykocsikra.
Az első vonat teljesen üresen érkezett meg az Arborétumhoz, ahol egy másik újságíró kollégával már négyre egészítettük ki az utazóközönséget az Akadémiáig. Mi menettértit utaztunk, a másik két utas viszont csak egy irányra vett jegyet, így a visszaúton már csak ketten maradtunk. És még két kalauz és két ember a mozdonyon. Munkában volt még egy forgalmi szolgálattevő Alcsút-Felcsút állomáson és a biztonsági őr a járműtelepen. Ja és a büfés lány, aki a jegyeket is eladja. Az enyém a 285-ös sorszámú – ha ebből visszaszámoljuk, kijön a napi átlag 30 eladott jegy. Az Arborétumnál leszállva sajnos megint csak nem láttunk más utasokat, a két kocsiból álló szerelvény csak a személyzettel indult vissza a következő körre.
A vasút a néhai Bicske–Székesfehérvár (6-os) vonal nyomvonalán épült fel, a Bicske és Vértesacsa közti részt a Puskás Akadémia 2009-ben megvásárolta. A felcsúti kisvasút építésére több éves huzavona után 2015 márciusában írták ki a felhívást, a mű télre el is készült. Először még normál nyomtávú üzemet terveztek Bézékkel, de aztán részben brüsszeli nyomásra csökkenteni kellett a műszaki tartalmat, így végül kifejezetten takarékosan, 850 millió forintból megépülhetett a pálya. Hogy a gördülőállományért ki és mennyit fizetett, az nem ismert, de tény, két hidraulikus Mk48-as mozdonyt és öt fedett kocsit elhoztak Nyíregyházáról. Ezeket Felcsúton pompásan felújították, majd némi próbaüzem után május elsején a nulladik nappal elindult a publikus kisvonatozás is.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!