Valamilyen vasút lesz a felcsúti fociakadémiánál

Garai Szakács László   ·   2015.03.06. 13:45

Saját focistadionja már van, most úgy tűnik a kisfiúk másik nagy álmát is megvalósítja Orbán Viktor miniszterelnök: vasútvonalat építtet. Ráadásul ingyen.

2013 októberében ugyanis az alábbi történt, írja az Átlátszó, „a kormány felhívja a Miniszterelnökséget vezető államtitkárt, hogy a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség útján biztosítson kiemelt projekt felhívást a felcsúti kisvasút fejlesztése céljából 600 millió forint elszámolható közkiadás keretösszeggel.

A határozat szerint a majdani tendert az uniós Közép-Dunántúli Operatív Programon (KDOP) belül kell kiírni, amely egy részben uniós forrásból megvalósuló program. Célja eredetileg Veszprém, Komárom-Esztergom és Fejér megye fejlesztése, amire összesen 200 milliárd forintot kaptunk az EU-tól.”

Majd megjelent a pályázati felhívás, amelyre március 20-áig lehet még jelentkezni, itt az egyik fontos részlete:

„C1.1. Önállóan támogatható tevékenységek

Támogatás igényelhető a következő tevékenységekre:
1) Turisztikai célú vasutak, kisvasutak vagy erdei vasutak létesítése, fejlesztése, helyreállítása, rehabilitálása, melyen belül támogatható:
a) kisvasúti (1430 mm-nél keskenyebb nyomtávolságú) vagy normál nyomtávolságú vasúti pálya építése, felújítása, rekonstrukciója;
b) a nyomvonallal érintett területeken a kapcsolódó műtárgyak építése, felújítása, pályarekonstrukciója;
c) új vagy használt, felújított gördülőállomány beszerzése;
d) használt kisvasúti személykocsik beszerzése, felújítása illetve azok mozgássérültek és kerékpárosok számára való hozzáférésének a kialakítása;
e) a látogató/fogadó épületekben elhelyezendő berendezési tárgyak, eszközök beszerzése;
f) kiszolgáló létesítmények, járműtároló színek építése, felújítása, rekonstrukciója;
g) megállók, peronok, állomások területének felújítása, rendezése, kialakítása;
h) utasfogadó, utasforgalmi létesítmények építése;
i) utasforgalomhoz kapcsolódó szolgáltatásbővítés.

C1.2. Önállóan nem támogatható, választható kapcsolódó tevékenységek

A felhívás keretében önállóan nem, csak a C1.1. pontban felsorolt tevékenységekkel együtt támogathatók az alábbi tevékenységek:
1) A nyomvonal környezetének fejlesztése (információs táblák, pihenőhelyek, kiszolgáló utak, parkolók, zajmentes környezet biztosítása, kulturált és vonzó városkép, az attrakciók megközelítésének és parkolási helyzetének kezelése érdekében szükséges közlekedési kapcsolatok átszervezéséhez, közlekedésszervezési átalakításokhoz szükséges infrastrukturális fejlesztések). Az attrakció környezetének fejlesztése közterületen is megvalósulhat, ebben az esetben nem kizárólag az attrakció látogatói, hanem bárki számára hozzá férhetővé kell tenni a fejlesztések eredményét.
2) A projekt keretén belül fejlesztendő épület, eszköz energia-hatékony működését javító beruházások, illetve megújuló energiaforrások felhasználása.
3) Fogadóterületek bővítése, ezekhez ingatlanok megszerzése.
4) Kiállítóterek kialakítása, bővítése a fogadó területeken.
5) Utastájékoztató és interaktív információ-szolgáltatás fejlesztése.
6) A vasúti vagy kisvasúti pálya megközelítését segítő tájékoztató eszközök kialakítása, elhelyezése.
7) A rendeletek által előírt járda, parkoló létesítése.
8) A nyomvonalhoz és létesítményeihez közvetlenül kapcsolódó, közterületek, parkok, játszóterek, kertek felújítása, kialakítása.
9) Kerékpáros-turizmus érdekében szükséges építések, átépítések, fejlesztések költsége (pl.: rövid kerékpárforgalmi létesítmény építése, kijelölése, kerékpáros pihenőhely, kerékpár parkolók és tárolók létesítése, kerékpárszállításhoz szükséges eszközök beszerzése, stb.)”

A kedvenc részem

Projektfelhívást, pályázati dokumentációt mindig izgalmas olvasni, legalább annyira szórakoztató tud lenni, mint a rendőrségi közlemények. Itt ez az egyik csúcsteljesítmény:

„D4. Az önerő mértéke

Az önrész összetételével kapcsolatos részletes előírásokat a Pályázati Útmutató D1 pontja tartalmazza.”

Vissza a D1 ponthoz:

„D. PÉNZÜGYI FELTÉTELEK

D1. Támogatás formája

A projektgazda működési támogatásának nem minősülő visszafizetési kötelezettség nélküli végleges juttatásban (vissza nem térítendő támogatás) részesül.”

Közben 2014. szeptember 2-án a Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítvány engedélyt kért a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól, amelyet meg is kapott UVH/VF/2927/0/2014 iktatási számon. Az ügy tárgya: A „Felcsúti Puskás Akadémia–Alcsútdoboz szakaszon – a kisvasúti útvonal turisztikai célú fejlesztésének keretében” – 760 milliméter nyomtávú kisvasút (vasúti pálya, műtárgy, védelmi berendezés és térvilágítás) építési engedélyezése.

Az engedélyezési eljárásban az is olvasható, hogy „a korábbi normál nyomtávolságú vasúti pálya nyomvonalán – „nosztalgia és turisztikai céllal” – 760 mm keskeny nyomtávolságú vasúti pálya létesül, 3 állomással. (Felcsút Puskás Akadémia, Felcsút, Alcsútdoboz állomás)”

Itt muszáj egy picit megállni: a fentiek szerint tény, hogy megépül a vonal, de vajon lenne-e pénze rá az építtetőnek egy esetlegesen elbukott pályázat után, és ha igen, akkor mikorra épülne meg a vonal? És most vissza az eljáráshoz:

„Felcsút állomáson a vonalszakasz vasút járműveinek műszaki karbantartására üzemi csarnok létesül. A tervezett vonal hossza 5,693 km, a tervezett sebesség 25 km/h, tengelyterhelés 90 kN. Magassági vonalvezetése dombvidéki jellegű, maximális 10,4‰-es emelkedéssel, illetve 11,8‰-es eséssel készül. A vasútvonalon a közlekedés motorvonattal lesz biztosítva. A kisvasút menetrendszerűen márciustól október végéig fog közlekedni.”

Az tudjuk, Fejér megyében rengeteg tehetséges, szorgalmas ember él, akik épp ezeknek a tulajdonságaiknak köszönhetően sikeresek – és gazdagok, de ezért, ugye, keményen megdolgoztak. Pályázatokon elindulni senkinek nem tilos, arról meg igazán nem tehet a pályázó, ha (mindig) nyer. Ne legyen tehát senkinek kétsége afelől, a Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítványnál dolgoznak olyan szakértők, akik értenek ehhez is.

Közben az átlátszó közadatigénylésben kikérte a dokumentációkat, amelyben egyebek, többek között a fentiek, mellett az is olvasható:

  • „a vasútvonal 5 telken megy át, ebből 4 a focialapítványé, 1 pedig Mészáros Lőrinc felcsúti polgármesteré,
  • csehszlovák gyártmányú Bzmot motorvonatok fognak közlekedni,
  • napi 10 vonatpár lesz »reggel 7:30 és este 21:23 perc között. A vonatok 7:30–10:08, valamint 15:30–18:08 között órás, egyéb időszakokban kétórás gyakoriságokkal közlekednek«,
  • napi 2560–7080 utasra számítanak,
  • ez csak a beruházás I. üteme, a II. ütemben a vonalat továbbépítik a bicskei vasútállomásig,
  • a kisvasút terveit az Orient 9001 Kft. munkatársa, Kelemen Gábor okleveles üzemmérnök készítette.”

A beruházással kapcsolatban egy érdekes képet is közöl az átlátszó, ezt itt.

Ha minden jól megy, akkor hat Bz-t, két motor és négy mellékkocsit – remélem, lesz benne börtön Bz is, kerékpárszállítás halló! – kívül-belül, átalakítanak, modernizálnak. Mellékvonalszál: mit nem adnának a 44-es vonal mentén élők – egyébként ez a vasútvonal is Fejér megyén belül van, mégis mostohagyerek, ki érti ezt?! –, ha lenne pluszban hat bármilyen Bz Pusztaszabolcs környékén. A legfontosabb kérdés persze a „nyomtávváltás”, egy normál nyomtávú (1435 milliméter) motorkocsi „alá beügyeskedni” a keskeny nyomtávú tengelyeket úgy, hogy továbbra is biztonságosak maradjanak, ez azért nem lesz kis teljesítmény. De emellett úgy gondolom, az utastér felújításán kívül, amelybe természetesen beletartozna, hogy a kocsik légkondicionáltak legyenek, a kerekesszékkel élők is gond nélkül tudjanak utazni, legyen wifi és konnektor is a Bz-ken, fontos, hogy legyen pénz a wc-k felújítására is. Hová vezetne az, ha a focipályák közelébe és Magyarország egyik legügyesebben pályázó polgármestere telkére folyna ki a szennyvíz?

Ez egy lehetséges nyomvonal, amint a Google térképre minimálphotoshopkodtunk. Nem vacakoltunk sokat: fönt egyből bekötöttük a bicskei kiágazásba a vonalat

Mivel mindez megvalósul, így teljesen normális, hogy meglesz a szintén a fenti képen látható optimista utasszám is. Biztos vagyok abban, vasútbarátok ezrei mennek majd oda vonatozni, csak hogy láthassák, a kisvasúti Buzenykákat.

Alcsútdobozra meg nem egyszerűen csak a faluba kellene bevinni a vonalat: nyugodtan oda lehet rakni az állomást a Pannónia Golf & Country Club közelébe.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek