Vasúti fejlesztések IKOP-pénzekből
A projektekre összesen 1215,53 milliárd forintos keret jut, ebből vasúti és városi közlekedési célokra 789,93 milliárdot szánnának. Szerepel közte pálya- és állomásfelújítás, járműbeszerzés, biztosítóberendezések korszerűsítése, intermodális csomópontok kialakítása és Budapest villamoshálózata is nyerhet vele.
A pályafelújítások és a villamosítások skálája elég széles, szerepelnek benne már folyó, előkészített és előkészítés alatt álló munkák egyaránt, a MÁV és a GYSEV területén is. Az utóbbinál a Szombathely–Zalaszentiván szakasz felújítása és villamosítása, az államvasútnál a 80-as vonalon a Vámosgyörk–Mezőkeresztes-Mezőnyárád, a 30-ason Szántód-Kőröshegy–Balatonszentgyörgy, a 100-ason a Püspökladány–Ebes–Apafa szakasz, továbbá a Debrecen–Mátészalka vonal élvezhet kiemelt státuszt, a felújítással együtt a Püspökladány–Biharkeresztes, a Szeged–Hódmezővásárhely–Békéscsaba–Gyula, a Zalaszentiván–Nagykanizsa, a Mezőzombor–Sátoraljaújhely és a Szabadbattyán–Aszófő vonalszakaszok villamosítása lehet soron. Külön tétel a Budapest–Esztergom vasútvonal korszerűsítése, itt Rákosrendező–Angyalföld között nyomvonalkorrekció, Angyalföld–Újpest között új második vágány fektetése, a teljes villamosítás és a Bécsi úti különszintű keresztezés megépítése következhet.
A biztosítóberendezések fejlesztésére is jutna a keretből: ETCS2 épülne ki Bajánsenye–Boba, Ferencváros–Lőkösháza, Ferencváros–Székesfehérvár, Sopron–Szombathely–Szentgotthárd, Szajol–Debrecen–Apafa között.
További járművekre van égető szüksége a vasútnak. Kétszáz személyes villamos motorvonatból a 20-30a-80-as vonalakra kilenc, az 1-esre hat jármű beszerzésére írhatnak ki tendert, ezen felül 300–600 személyes (emeletes?) motorvonatokból is jöhet harminc jármű. A GYSEV tíz új motorvonatra írhat ki közbeszerzést.
Kiemelt projekt jelenleg a Szeged–Hódmezővásárhely tram-train pályaépítése és járművek beszerzése, a Déli Összekötő vasúti híd rekonstrukciója és a ferihegyi repülőtéri vasút megépítése. Szintén IKOP-pénzből újulna meg Székesfehérvár, Szombathely pályaudvara és a Balaton partjának állomásai, több állomáson kormányablak létrehozását is szorgalmazzák.
Budapest villamosközlekedésében az 1-es vonal kétirányú (Bécsi út–Aranyvölgy, illetve Fehérvári út–Etele tér) meghosszabbítása, valamint az opcionálisan lehívható CAF-villamosok közül tizenkét hosszú és tíz rövid kocsi vásárlása kiemelt projekt. A 3-as metró teljes pályafelújítása is az IKOP-keretnek a terhére folyna. Megyeszékhelyek (Debrecen, Nyíregyháza, Kaposvár, Miskolc, Székesfehérvár, Tatabánya) vasútállomásainál új intermodális csomópontok épülhetnek.
A kormányhatározat részletesen tárgyalja emellett az egyes projektekre jutó keretösszegeket is, ezek kilencven százalékának túllépése esetén a kötelezettségvállalásra csak nyilvános kormányhatározat után kerülhet sor, a 130 százalékot meghaladó támogatási igény esetén pedig a közbeszerzés megindíthatóságáról egyedi, külön döntés határozhat.
A Magyar Közlöny 2016/70. száma nyomán.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!