Villamosemlék a falakon

iho   ·   2013.10.15. 06:30
villamosok_kiskep

Újpest-Városkapu jelenleg elsősorban a gumikerekűek közlekedési csomópontja: Volán buszpályaudvar található itt, valamint az áthaladó viszonylatokon kívül néhány BKK-járatnak a végállomása is. Az esztergomi vonal felújítása miatt kötöttpályás kapcsolatát jelenleg csak a hármas metró biztosítja. Nem volt ez azonban mindig így: az épület, amely körül mostanság a főleg sárga, fehér vagy néha kék buszok megfordulnak, egykoron a főváros másik jellemző közlekedési ága képviselőinek, a villamosoknak adott otthont. Az épület ugyanis, amelyben ma élelmiszer-áruház üzemel, eredetileg villamoskocsiszínnek épült, még 1896-ban.

Az épület öt hajós, ebből a telek alakjához igazodva a Duna felé eső két hajó hátrébb kezdődik és hátrébb is végződik, mint a város felé eső máik három. Az épület eredetileg fafödémes volt, jelenlegi szegmentíves vasbeton fedése 1911-ben Zielinszky Szilárd tervei alapján készült, az épület ma már ipari műemlék. A csarnok 1982. július 1-jén veszítette el eredeti funkcióját: a hármas metró átadásakor a párhuzamosan futó villamosviszonylatokat felszámolták, az ide vezető vágányokat felszedték és a remízt bezárták. Ma többszöri funkció- és tulajdonosváltás után CBA áruházként üzemel, új tulajdonosa pedig az épület múltbéli funkciójára emlékezve villamosos rajzokkal díszítette az épület homlokzatát.

Villamosrajzok az újpesti CBA oldalán<br>(fotók: iho)

A homlokzati fal huszonnégy szegmensét a világ minden tájáról való villamosok díszítik, igazi magyar jármű azonban mégsincs köztük. Persze van magyarországi vonatkozása a Combinónak és a vidéki városokban közlekedő SGP E1-eseknek és Tátráknak is, ez azért nem az igazi. És hogy miért pont ezek a villamosok kerültek fel a falra? Az ok prózai: ezek a rajzok szabadon felhasználhatók és az internetről kifejezetten olcsón beszerezhetők.

Régi és új villamosok a világ minden tájáról

Magyar rajzokat esetleg archív fotókat is fel lehetett volna használni, persze. Ezeknek azonban sokkal nagyobb költségvonzata van, az áruház pedig, akármennyire is fáj ez a közlekedésbarátoknak, nem jótékonysági intézmény és nem is múzeum. Szerény lehetőségeikhez képest kifejezetten jó megoldást választottak, hogy mementót állítsanak az egykori kocsiszínnek. És egyáltalán, már az ötletet, a szándékot is dicséret illeti!

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek