Próbavonat a 2-esen

iho   ·   2013.07.05. 20:00
IMG_5707__130705_Pilisjaszfalu__6342014_probaut__400

A munkaterület átadása után bő egy esztendővel gördült végig az első személyszállító vonat a 2-es vasútvonal megújult Piliscsaba–Esztergom szakaszán. Ám a menet nem tekinthető a forgalom beindulásának: a kivitelező konzorcium hívta meg a szakembereket – többek között a Nemzeti Közlekedési Hatóság és az alvállalkozók képviselőt – zártkörű próbavonatozásra, hogy személyesen győződjenek meg arról, miszerint a korábban lassújelekkel teletűzdelt pálya alkalmas az ívsugarakra való tekintettel a 70, valamint a 80 és 100 kilométeres sebességre. A pálya elkészült, működik a biztber, 85 százalékos a műtárgyak és az állomások készültségi foka – a főpróba augusztusban várható.

Az első ablakos vonat a szerelvénymenet a próbavonathoz<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(képek: Vörös Attila)

A tesztvonat szerelvénye, a 14-es Desiro már csütörtökön délutántól Esztergomban dekkolt, majd reggel negyed kilenc magasságában gyorsított ki a pályabejárás kiindulópontja, Piliscsaba felé. Visszaútban a meghívottak Dorogig konstatálhatták a szinte zajtalan suhanást, majd onnan Esztergomig a motorvonaton már apróbb, szinte csak a pályás szakemberek előtt nyilvánvaló rázkódások futottak végig. A jelenség magyarázata, hogy a régi felépítményt az említett szakaszon nem egy teljesen új váltotta fel, hanem a régit „értelmezték újra, többek között az ágyazat átrostálásával. Márpedig a harminc–negyven éves síneken és vasbetonaljakon nem a Piliscsaba–Dorog közötti 14 kilométerhez hasonlóan komfortos a vonat futása.

Szinte teltház volt a Desirón, az utasoknak monitorokra vetítették a kilátást a vezérállásról

Magát az esztergomi állomást nem érinti a felújítás, erős a kontraszt, ahogy a 460-as szelvényt elhagyva negyvenre lassul le, és döcög tovább a vonat. Esztergom sorsa a MÁV Zrt. kezében van – tény, hogy a vasúttársaság elhúzódó szervezeti átalakulása, a folyamatosan napirenden lévő személyi változások kérdése nem sietteti a megoldást.

Esztergom állomáson nem változott semmi, mögötte viszont P+R parkolót építettek

A Piliscsaba és Esztergom közötti szakaszt fokozatosan vehette birtokba a kivitelező konzorcium, többek között ez áll az eredeti átadási határidőhöz (március 15.) képest néhány hónapos csúszás hátterében. Tavaly ilyenkor mindössze két építése engedély birtokában vonultak ki a terepre. Az egyik Dorog, a másik Leányvár állomásra szólt, az összes többi dokumentumot menetközben kellett beszerezni. De legalább kettő még mindig hiányzik, és ez az oka Magdolnavölgy elszigeteltségének: a megállóhelynek kizárólag vasúti kapcsolata van, értsd, egyetlen legális út, átjáró, vagy egyéb, az utasok távozására szolgáló megoldás nem kötődik hozzá. A peron egyik végén egy rámpát kell létesíteni, hogy a közeli telepre vezető földesút elérhető legyen, csakhogy a szükséges terület kisajátítási eljárása még nem ért véget, míg a másik végen egy gyalogos átjáró létesítése várat magára. Megnyugtatásul, mire szeptemberben átadják a szakaszt a forgalomnak, lesz rámpa és átjáró is.

Százzal zúzunk Dorogon!

A Pilisvörösvár–Esztergom szakaszon a majdani villamosítást jelzik a felállított felsővezetéktartó oszlopok (a villamosítás kivitelezésére még nem írta ki a MÁV Zrt. a pályázatot). Az állomásokon és megállóhelyeken (Budapesttől Esztergomig 16 helyszínen), így Dorogon, Esztergom-Kertvárosban, és Esztergomban is új P+R parkolók és B+R kerékpár tárolók létesültek. Az állomásokon és megállóhelyeken új (sínkorona + 55 cm magas) magasperonok segítik a le és a felszállás; a mozdulatsor ebben az új kontextusban már ki- és beszállásra módosul.  Típusterv alapján készülnek el a perontetők, míg a kivitelező jóérzését dicséri, hogy a vonal megépítésének idejéből, 1895-ből származó áteresz boltozatokat felújították – a legismertebb a pilisjászfalui, autóval (egy nyomsávon) is járható áteresz.

A leányvári térkő

A mostani próbavonatozás egy gyorsuló eseménysor nyitányának tekinthető: júliusban befejeződik a kivitelezés a szakaszon, augusztusban sor kerül a műszaki átadásra, szeptemberben pedig indulhat a forgalom. Ezzel párhuzamosan folynak tovább a 2-es vasútvonalon a Pilisvörösvár–Piliscsaba, részben kétvágányosra átépülő, illetve a kétvágányúra tervezett Óbuda–Pilisvörösvár szakasz munkálatai.

Szereplők

Az Európai Unió által támogatott beruházás közbeszerzés keretében valósul meg. A Piliscsaba és Esztergom közötti vonalszakasz kivitelezője az Inflexió Konzorcium (vezető tag: Vasútépítők Kft.; tagjai: H.F. Wiebe GmbH & Co. KG, A-Híd Építő Zrt. Szerződéses ár: 8 753 943 093 forint + áfa).

A projekt az Új Széchenyi Terv keretében a Közlekedés Operatív Program (Közop) részeként, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával zajlik. A munkálatok megrendelője a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.

Klotildliget után nem sokkal, eddig kész a pálya

Kapcsolódó hírek